دوره 15، شماره 6 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 90-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan Manshadi M, Hejranfar K, Farajollahi A H. Numerical and experimental investigation ofeffect of vortex generators on flowover suboff bare hull model. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :81-90
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-10020-fa.html
دهقان منشادی مجتبی، هجرانفر کاظم، فرج اللهی امیر حمزه. مطالعه عددی و تجربی اثر مولدهای ورتکس بر جریان حول مدل بدنه بدون ملحقات سابوف. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (6) :81-90

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-10020-fa.html


1- استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
2- استاد تمام دانشکده هوافضا دانشگاه شریف
3- دانشجوی دکتری
چکیده:   (5174 مشاهده)
بررسی میدان جریان اطراف اجسام تقارن محوری که تشکیل دهنده بدنه اصلی هواپیماها و زیرسطحی‌ها می‌باشد، مورد توجه محققین زیادی قرار دارد. زیردریایی‌ها هنگامی که در حال مانور چرخشی هستند، جدایش عرضی را ایجاد می‌کنند که این جدایش نیروهای هیدرودینامیکی بالایی را تولید می‌کنند. جدایش روی بدنه ساده یک جسم زیرسطحی بسیار پیچیده می‌باشد. ارزیابی این جریان‌های گردابه‌ای باعث بهبود در عملکرد و طراحی وسیله می‌شود. این جریان‌های گردابه‌ای، روی آکوستیک، پسای بدنه و مانورپذیری تاثیرگذار می‌باشد. یک روش مناسب برای کاهش اثرات جریان گردابه‌ای، استفاده از مولدهای ورتکس است. در تحقیق حاضر به کمک روش مرئی‌سازی با روغن و شبیه‌سازی عددی با نرم‌افزار متن‌باز اپن فوم، میدان جریان در اطراف مدل زیرسطحی استاندارد سابوف با استفاده از مولدهای ورتکس در زوایای حمله 30⁰ ≤ α ≤ 0⁰ بررسی شده‌است. استفاده از روش مرئی‌سازی با روغن و شبیه‌سازی عددی در مطالعه حاضر به بررسی بیشتر فیزیک اثر مولدهای ورتکس روی ساختار گردابه‌های تشکیل‌شده در اطراف زیرسطحی کمک شایانی خواهد کرد که به عنوان نوآوری این تحقیق محسوب می‌شود. در این مطالعه، نتایج حاصل نشان می‌دهند که استفاده از مولدهای ورتکس باعث کاهش خط جدایش، اندازه ابعاد گرادبه‌های عرضی و نیروی پسا می‌شود.
متن کامل [PDF 851 kb]   (4738 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1393/12/7 | پذیرش: 1394/1/10 | انتشار: 1394/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.