دوره 8، شماره 1 - ( 7-1387 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 114-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shariati M. Experimental Investigation of Crack Initiation and Fatigue Life of Spot Weld Coach Peel Specimens. Modares Mechanical Engineering 2008; 8 (1) :99-114
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-10174-fa.html
شریعتی محمود. بررسی تجربی رفتار رشد ترک و طول عمر خستگی نمونه‌های متقارن U- شکل. مهندسی مکانیک مدرس. 1387; 8 (1) :99-114

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-10174-fa.html


دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده:   (5839 مشاهده)
در این تحقیق رفتار رشد ترک و طول عمر خستگی نمونه‌های U - شکل متقارن به‌طور تجربی بررسی و مطالعه شده است. ورقهای استفاده شده، ضخامتهای متفاوت 1 و 5/1 میلیمتر دارند که به‌صورت 1-1 میلیمتر، 5/1-1 میلیمتر و 5/1-5/1 میلیمتر در فرایند جوشکاری نقطه‌ای به‌یکدیگر متصل شده‌اند. جنس نمونه‌ها از فولاد نرم انتخاب شده است. نمونه‌ها توسط دستگاه سروهیدرولیک INSTRON 8802 با ظرفیت نیروسنج 25 کیلونیوتن تحت بارگذاری متناوب با دامنه ثابت اما سطوح بار مختلف قرار گرفتند. در حین انجام آزمایشها، طول ترک به‌ازای تعداد سیکل مشخصی توسط میکروسکوپ نوری با بزرگنمایی 100 برابر با دقت اندازه‌گیری شد. از نتایج تجربی مشاهده می‌شود که در نمونه‌های با ضخامت متفاوت، ترک همواره در ورقه نازک شروع می‌شود و نیز این ورق نازک است که در نهایت دچار شکست می‌شود. همچنین در نمونه‌های با ضخامت یکسان، ترک در هر دو ورق تقریباً با طولی یکسان ایجاد می‌شود. ضمناً استفاده از جوشهای نقطه‌ای در قطعات با ضخامت متفاوت، تغییر چشمگیری در طول عمر خستگی آنها ایجاد نمی‌کند. ضمناً هر چه قطر نقطه جوش بیشتر باشد، طول عمر خستگی بالاتری دارد.
متن کامل [PDF 1493 kb]   (2732 دریافت)    

دریافت: 1386/2/11 | پذیرش: 1387/1/11 | انتشار: 1387/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.