دوره 17، شماره 11 - ( 11-1396 )                   جلد 17 شماره 11 صفحات 332-323 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalvand M S, Pouryoussefi G, Ebrahimi M. Optimization of the Ratio of Induced Flow Velocity to Electrical Power Consumption in the DBD Plasma Actuator Using Artificial Neural Network and Genetic Algorithm. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (11) :323-332
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-10255-fa.html
دالوند محمد صادق، پوریوسفی غلامحسین، ابراهیمی کچویی مسعود. بهینه‌سازی نسبت سرعت جریان‌ القایی به توان الکتریکی مصرفی در محرک‌‌ پلاسمایی DBD به کمک شبکه‌ی عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (11) :323-332

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-10255-fa.html


1- دانشکده‌ی مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشکده‌ی مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
3- استادیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (4057 مشاهده)
محرک‌های پلاسمایی DBD، یکی از ابزارهای نوین کنترل فعال جریان هستند که در دهه‌ی گذشته توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده‌اند. عملکرد این محرک‌ زمانی بهینه است که بیشترین سرعت ممکن را به ازای واحد توان مصرفی، القا کند. از آنجا که سرعت جریان القایی و همچنین توان مصرفی تابع متغیرهای گوناگونی هستند، یافتن ترکیبی که منجر به بهترین عملکرد محرک می‌شود، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این پژوهش به منظور بهینه‏سازی عملکرد محرک‌های پلاسمایی DBD، ابتدا با استفاده از روش طراحی آزمایش رویکرد عاملی کامل، اثر متغیرهای الکتریکی (ولتاژ و فرکانس حامل) و متغیرهای هندسی (فاصله‌ی بین الکترودها، ضخامت دی‌الکتریک و پهنای الکترود پوشیده) بر سرعت جریان القایی و توان الکتریکی مصرفی در حالت تحریک پایا به طور جامع مورد بررسی تجربی قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از شبکه‌ی عصبی مصنوعی پرسپترون چندلایه، یک مدل برای نسبت سرعت جریان القایی به توان مصرفی ارائه شده و اعتبار این مدل به صورت آماری و تجربی صحه‌گذاری شده است. نتایج حاکی از ضریب تشخیص بالای 95 درصد برای داده‌های آموزش و داده‌های آزمایش است. در پایان، مدل جایگزین ایجاد شده با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهینه شده و مقدار بهینه‌ی متغیرهای الکتریکی و هندسی تعیین شده است. برای سنجش اعتبار جواب بدست آمده، محرکی بر مبنای متغیرهای بهینه ساخته شده و نسبت سرعت به توان مصرفی آن برابر (m/s)/(kW/m) 29.71 اندازه‌گیری شده است. اختلاف حدود 3 درصدی این مقدار با مقدار پیشبینی شده توسط مدل، بیانگر دقت بالای مدل و درستی روش ارائه شده است.
متن کامل [PDF 1254 kb]   (5280 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1396/6/15 | پذیرش: 1396/8/2 | انتشار: 1396/8/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.