دوره 16، شماره 4 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 361-371 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazlollahi V, Taghizadeh M. Modeling and design of dynamic state feedback controller with wind speed estimator, in variable speed wind turbines. Modares Mechanical Engineering. 2016; 16 (4) :361-371
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10299-fa.html
فضل الهی وحید، تقی زاده مصطفی. مدل سازی و طراحی کنترل کننده ی فیدبک حالت دینامیکی به همراه تخمین گر سرعت باد، در توربین های بادی سرعت متغیر. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (4) :361-371

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10299-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
2- هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور
چکیده:   (2365 مشاهده)
در این مقاله، به منظور بهبود عملکرد کنترل کننده و افزایش بازده ی توربین بادی 660 کیلووات وستاس، تحقیقاتی مبتنی بر تئوری و تجربه با استفاده از داده های عملی صورت گرفته و یک کنترل کننده ی فیدبک حالت طراحی شده است. داده های واقعی به دست آمده از سایت بادی بینالود، نشان می دهد که این توربین ها دارای بازده ی پایینی می باشند. این مسئله ناشی از عملکرد ضعیف کنترل کننده های کلاسیک در ردیابی توان ماکزیمم (در ناحیه ی بار جزئی) و همچنین خطای قابل ملاحظه در اندازه گیری سرعت باد می باشد. در این تحقیق، برای رفع این مشکلات، یک کنترل کننده ی فیدبک حالت که باعث بهبود عملکرد توربین می شود، طراحی شده است. در این کنترل کننده، به منظور کنترل گشتاور ژنراتور، از سرعت ژنراتور و گشتاور آیرودینامیکی فیدبک گرفته شده است. همچنین با استفاده از سرعت زاویه ای روتور و گشتاور آیرودینامیکی، مقدار سرعت باد با دقت بسیار مطلوب تری در مقایسه با اندازه گیری سرعت باد با بادسنج، تخمین زده شده است. با توجه به اینکه طراحی کنترل کننده و همچنین شبیه سازی عملکرد سیستم کنترلی نیاز به مدل دقیق سیستم دارد، مدل سازی کامل توربین باد در زیرسیستم های مختلف انجام شده و پارامترهای آن با استفاده از داده های واقعی شناسایی شده اند. شبیه سازی های انجام شده در نرم افزار متلب نشان دهنده ی بهبود عملکرد کنترل کننده ی فیدبک حالت طراحی شده در مقایسه با کنترل کننده ی کلاسیک استفاده شده در توربین واقعی می باشد.
متن کامل [PDF 637 kb]   (1900 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: کنترل
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code