دوره 17، شماره 4 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 431-442 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bozorgian M, Dolabi M H, Tarabi A. Numerical Investigation of Lateral jet interaction effects on aerodynamic behavior of a supersonic projectile. Modares Mechanical Engineering. 2017; 17 (4) :431-442
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10338-fa.html
بزرگیان محمد، دولابی مصطفی هادی، طربی عباس. بررسی عددی اثرات اندرکنش جت جانبی بر رفتار آیرودینامیکی یک پرتابه مافوق صوت. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (4) :431-442

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10338-fa.html


1- دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2- دانشگاه صنعتی مالک اشتر،
3- استادیار/دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده:   (1386 مشاهده)
سامانه‌های کنترل به‌وسیله جت جانبی به‌عنوان یک جایگزین موردپسند برای سامانه‌های کنترل متعارف در سال‌های اخیر موردتوجه قرارگرفته‌اند. در تحقیق حاضر که به دو بخش تقسیم می‌شود اثرات اندرکنش جت جانبی و جریان مستقیم مافوق‌صوت روی رفتار آیرودینامیکی یک پرتابه استاندارد در زاویه حمله صفر درجه مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش اول نتایج حاصل از بررسی تاثیر پارامترهایی نظیر مکان جت، عدد ماخ و نوع نازل به‌کاررفته روی ضریب فشار، ضریب و نیروی پسا و نحوه توزیع فشار روی بالک‌ها ارایه شده و مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. در بخش دوم ضرایب پایداری طولی استاتیکی و دینامیکی پرتابه در حضور جت جانبی به‌دست آمده و با توجه به پارامترهای ذکر شده ارزیابی شده‌اند. با توجه به نتایج، مکان جت موثرترین پارامتر محسوب می‌شود. در بخش اول نحوه توزیع فشار روی بالک‌ها وابستگی بسیار زیادی به مکان جت دارد. تاثیر عدد ماخ به روی ضریب فشار و نیرو و ضریب پسا نیز قابل‌توجه است. همچنین تغییر توزیع فشار روی بالک‌ها با تغییر عدد ماخ در مکان‌های انتهایی بیشتر به چشم می‌آید. در بخش دوم تاثیر حضور جت جانبی باعث کاهش پایداری طولی استاتیکی می‌شود. همچنین افزایش عدد ماخ باعث کاهش پایداری طولی دینامیکی شده و تغییر مکان جت رفتاری غیرخطی روی اندازه ضریب میرایی گشتاور پیچشی ایجاد می‌کند، در نتیجه انتخاب مکان مناسب جت به پارامترهایی که مدنظر طراح است بستگی دارد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده تاثیر نوع نازل بر تمام موارد موردبررسی ناچیز بوده است.
متن کامل [PDF 1757 kb]   (1705 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA