دوره 15، شماره 8 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 8 صفحات 175-186 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahani M, Hojaji M, Salehifar M, Dartoomian A. Numerical investigation of sonic jet injection effects on flowfield structure and thrust vector control performance in a supersonic nozzle. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (8) :175-186
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10379-fa.html
طحانی مجتبی، حججی محمد، صالحی فر محمد، درتومیان آرش. بررسی عددی اثرات تزریق جت صوتی سیال بر مشخصات میدان جریان و کارایی کنترل بردار تراست در نازل مافوق صوت. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (8) :175-186

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10379-fa.html


1- استادیار دانشگاه تهران
2- مهندسی هوافضا، بنیاد توسعه علوم و فناوری‌های هوافضا، تهران
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (2498 مشاهده)
تاثیر تزریق جت صوتی سیال ثانویه در بخش واگرای نازل مافوق صوت بر ساختار میدان جریان و کارایی کنترل بردار تراست، به صورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. کد عددی توسعه یافته سه بعدی و چند بلوکی، برای مدل‌سازی پیچیدگی‌های ناشی از آشفتگی جریان، از مدل k-ω SST استفاده شده است. میدان محاسباتی مورد استفاده به صورت با سازمان بوده و نتایج اولیه شبیه سازی با نتایج حاصل از تحقیقات آزمایشگاهی گذشته صحت‌سنجی شده است. تغییر قدرت جت تزریقی، به کمک تغییر سطح مقطع تزریق و همچنین تغییر نسبت فشار تزریق به فشار نازل ایجاد می شود. افزایش قدرت تزریق تغییراتی را در کارایی این روش کنترلی ایجاد کرده که بعضا باعث کاهش کارایی آن شده است. در این تحقیق علاوه بر تشریح کامل پدیده‌های فیزیکی پیچیده موجود در این جریان، محدوه افزایش قدرت تزریق جهت افزایش راندمان سیستم ارایه گردیده است. در محدوده مجاز دبی تزریق ثانویه، افزایش دبی تزریق باعث کاهش ضریب بزرگنمایی، افزایش زاویه انحراف به عنوان مهم ترین پارامتر مجموعه کنترلی و افزایش تراست محوری می‌شود. در خارج از بازه مجاز محاسبه شده پارامترهای کارایی رفتار متفاوتی از خود نشان می‌-دهند که بیانگر افت شدید کارایی می‌باشد.
متن کامل [PDF 1368 kb]   (2125 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA