دوره 17، شماره 10 - ( 10-1396 )                   جلد 17 شماره 10 صفحات 80-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bondar Saheby E, Olyaei G, Kebriaee A, Huang G. Effect of thick boundary layer ingestion on the performance of hypersonic inlet. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (10) :73-80
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-10856-fa.html
بندار صاحبی ایمان، علیایی قادر، کبریائی آزاده، هوانگ گوپینگ. اثرات مکش لایه‌مرزی ضخیم شده بر کارایی دهانه ورودی ماوراء صوت. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (10) :73-80

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-10856-fa.html


1- دانشگاه هوا و فضای نانجینگ، دانشگاه هوافضای نانجینگ، دانشکده قدرت و انرژی
2- دانشکده مهندسی هوافضا - دانشگاه صنعتی شریف
3- دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده هوافضا
4- دانشگاه هوافضای نانجینگ، دانشکده قدرت و انرژی
چکیده:   (5244 مشاهده)
در این مقاله دهانه سه بعدی ماوراء صوت برای دریافت جریان در ماخ 5.0 طراحی و مورد شبیه‌سازی قرار گرفته است. چهارچوب اصلی این مطالعه، شبیه‌سازی عددی سه بعدی مرتبه 2 با دقت 10-6 است که اثرات لایه‌مرزی به شدت توسعه‌یافته از بالادست جریان را بر روی کارآیی سامانه با استفاده از سه ساختارِ مجزایِ پایه ، مورد ارزیابی قرار داده است. طرح پایه دهانه ورودیِ مذبور متشکل از سطح تراکمی با دو شیب خارجی و مجرای مافوق صوت است که با کاستن از سرعت جریان آن را به محدوده ماخ 2.0 نزدیک می‌کند. مؤثرترین فاکتور در کیفیت جریان دریافتی و عملکرد دهانه ورودی در رژیم ماوراء صوت، لایه مرزی بر روی بدنه است که مکش آن به درون دهانه، مشکلات زیادی از جمله، ایجاد گرادیان شدید حرارتی در مقاطع مخالف دهانه ورودی و کاهش ضریب بازیابی فشار را ایجاد می‌کند. این لایه که محتوای انرژی جنبشی آن کمتر از بخش آزاد جریان است، پس از شوک کمانی در دماغه و یا لبه حمله ایجاد می‌شود و کسر قابل توجهی از جرم ورودی به دهانه را اشغال می‌کند . استفاده از مدل توربولانسی k-ω در حل عددی تخمینی مناسب از کیفیت این لایه ارائه کرده است و در متن حاضر، اثرات برهمکنش شوک و لایه‌مرزی، ساختار شوک‌ها، خصوصیات جریان در انتهای دیفیوزر و همچنین اثر استفاده از دیواره جانبی در انتهای سطوح تراکمی بر عملکرد دهانه به عنوان اهداف اصلی شبیه‌سازی عددی مطرح و نتایج مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 1756 kb]   (4030 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1396/3/30 | پذیرش: 1396/5/28 | انتشار: 1396/7/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.