دوره 17، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 193-202 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari N. Numerical simulation of active control of instabilities in an axial compressor under distorted inlet flow. Modares Mechanical Engineering. 2017; 17 (1) :193-202
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10990-fa.html
اکبری نوذر. شبیه‌سازی عددی کنترل فعال ناپایداری در یک کمپرسور محوری تحت شرایط انسداد جریان در ورودی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (1) :193-202

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-10990-fa.html


عضوهیات علمی
چکیده:   (1852 مشاهده)
انسداد جریان که ممکن است به دلایل مختلفی در ورودی یک توربین گازی رخ دهد، باعث ایجاد اختلال در شرایط عملکردی کمپرسور و همچنین کل مجموعه توربین گاز می‌شود، لذا بررسی این پدیده و راه‌های کنترل آن بسیار مهم است. مدل‌سازی عددی انسداد جریان ورودی به یک رتور کمپرسور محوری و کنترل فعال ناپایداری‌های حاصل از آن به وسیله تزریق جت هوا در ناحیه درز نوک پره، موضوع مورد مطالعه در مقاله حاضر است. شبیه‌سازی الگوی انسداد جریان با ایجاد پنج هندسه مختلف از انسداد قطاعی (میزان انسداد 5%، 10%، 15%، 20% و 25% از مجرای ورودی به کمپرسور) در ورودی انجام شده است. در راستای کنترل فعال ناپایداری‌ها، از 12عدد انژکتور در بالادست رتور کمپرسور که در راستای محیطی به صورت متقارن قرارگرفته‌اند، استفاده شده است. نسبت دبی تزریق خروجی از انژکتورها به دبی کلی مجرای ورودی به رتور در کلیه حالات کمتر از 2% می‌باشد. مدل‌سازی عددی به کمک نرم‌افزار انسیس سی‌اف‌ایکس و با به‌کار‌گیری مدل آشفتگی kω-SST انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که با افزایش میزان انسداد ورودی، افت عملکرد و افت بازدهی رتور نیز افزایش می‌یابد. همچنین برای شرایط مدل‌سازی شده این رتور، تزریق جت هوا تا انسداد‌ 10% باعث بهبود عملکرد رتور می‌شود و در انسداد‌های بیشتر از آن که ناپایداری‌های نسبتا قوی ایجاد می‌شود، تزریق جت هوا اثر منفی بر روی عملکرد رتور می‌گذارد. زیرا جریان خروجی از انژکتورها به شدت تحت تاثیر ناپایداری‌های حاصل از انسداد قرار می‌گیرند و به جای اصلاح جریان، آن را ناپایدارتر می‌کند.
متن کامل [PDF 1608 kb]   (2326 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA