مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

اثر نوع سوخت (بنزین و گاز طبیعی) روی تغییرات سیکلی یک موتور اشتعال جرقه ای در حالت مخلوط فقیر

نویسندگان
1 استاد دانشگاه محقق اردبیلی
2 دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
شناخت تغییرات سیکلی که به نوع سوخت، نسبت هم‌ارزی، سرعت و بار موتور و مشخصه‌های هندسی موتور وابسته است از اهداف اصلی است و می‌تواند سبب نوسانات قدرت خروجی و هیدروکربن نسوخته شود. در کار حاضر اثر دو نوع سوخت بنزین و گازطبیعی روی تغییرات سیکلی در حالت مخلوط فقیر مورد بررسی قرار گرفته و از اندازه‌گیری تغییرات فشار داخل سیلندر بیش از 400 سیکل پشت سرهم یک موتور پژوهشی استفاده شده است. این بررسی برای مخلوطهای بنزین – هوا و گازطبیعی- هوا در بار کامل، سرعت rpm1800 و نسبت تراکم 8 با نسبت هم‌ارزی 94/0 صورت گرفته است. تحلیل آماری نتایج حاصله نشان داد که ضریب تغییر (COV) فشار موثر متوسط اندیکه (imep) ، قله فشار (Pmax) و مکان زاویه‌ای قله فشار در حالت مخلوط بنزین- هوا بترتیب 4/2، 29/1 و 04/1 برابر مخلوط گازطبیعی- هوا است. همچنین در زمانبندی بهینۀ‌ جرقه تغییرات imep مخلوط بنزین- هوا نسبت به Pmax سیر صعودی و نسبت به سیر نزولی دارد در حالی که برای مخلوط گازطبیعی - هوا وابستگی خاصی ملاحظه نمی‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The effect of different fuels (gasoline & natural gas) on cyclic variations of a spark ignition engine running on lean mixture

نویسنده English

mojtaba ghorbanzadeh 2
چکیده English

Reorganizations of cyclic variations, depending on fuel type, equivalence ratio, engine load and speed, and engine geometry, are the major purposes and may cause fluctuations of output power and unburned hydro-carbon. During this study, the effects of gasoline and natural gas (NG) as fuel on cyclic variations were investigated utilizing the recorded cylinder pressure of a research SI engine over more than 400 successive cycles. This work was performed at full load, 1800rpm and compression ratio of 8 with 0.94 equivalence ratio using gasoline-air and NG-air mixtures. ُStatistical analysis of the obtained results showed that at the above conditions the coefficient of variations (COV) of indicated mean effective pressure (imep), peak pressure (Pmax) and the crank angle position of the peak pressure for gasoline-air mixture were 2.4, 1.29 and 1.04 times of those for NG-air mixture, respectively; at the optimum ignition timing, imep of gasoline-air mixture is increasing with rising Pmax and decreasing with enhancing , however, imep of NG-air mixture seems to be independent to Pmax and .

کلیدواژه‌ها English

cyclic variations
spark ignition engine
NG
Lean Mixture