دوره 13، شماره 12 - ( 1392 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 101-108 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghorbanzadeh M. The effect of different fuels (gasoline & natural gas) on cyclic variations of a spark ignition engine running on lean mixture. Modares Mechanical Engineering. 2014; 13 (12) :101-108
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-11076-fa.html
عبدی اقدم ابراهیم، قربانزاده مجتبی. اثر نوع سوخت (بنزین و گاز طبیعی) روی تغییرات سیکلی یک موتور اشتعال جرقه ای در حالت مخلوط فقیر. مهندسی مکانیک مدرس. 1392; 13 (12) :101-108

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-11076-fa.html


1- استاد دانشگاه محقق اردبیلی
2- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (2530 مشاهده)
شناخت تغییرات سیکلی که به نوع سوخت، نسبت هم¬ارزی، سرعت و بار موتور و مشخصه¬های هندسی موتور وابسته است از اهداف اصلی است و می¬تواند سبب نوسانات قدرت خروجی و هیدروکربن نسوخته شود. در کار حاضر اثر دو نوع سوخت بنزین و گازطبیعی روی تغییرات سیکلی در حالت مخلوط فقیر مورد بررسی قرار گرفته و از اندازه¬گیری تغییرات فشار داخل سیلندر بیش از 400 سیکل پشت سرهم یک موتور پژوهشی استفاده شده است. این بررسی برای مخلوطهای بنزین – هوا و گازطبیعی- هوا در بار کامل، سرعت rpm1800 و نسبت تراکم 8 با نسبت هم¬ارزی 94/0 صورت گرفته است. تحلیل آماری نتایج حاصله نشان داد که ضریب تغییر (COV) فشار موثر متوسط اندیکه (imep) ، قله فشار (Pmax) و مکان زاویه¬ای قله فشار در حالت مخلوط بنزین- هوا بترتیب 4/2، 29/1 و 04/1 برابر مخلوط گازطبیعی- هوا است. همچنین در زمانبندی بهینۀ¬ جرقه تغییرات imep مخلوط بنزین- هوا نسبت به Pmax سیر صعودی و نسبت به سیر نزولی دارد در حالی که برای مخلوط گازطبیعی - هوا وابستگی خاصی ملاحظه نمی¬شود.
متن کامل [PDF 1684 kb]   (1474 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: احتراق|ترمودینامیک|موتور درون سوز
دریافت: ۱۳۹۲/۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code