دوره 15، شماره 11 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 11 صفحات 17-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi A, Akbarzadeh S, Vaezpour A R. Study on the effect of surface roughness pattern on the thermoelastic instability in lubricated sliding surfaces. Modares Mechanical Engineering. 2016; 15 (11) :17-25
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-11128-fa.html
ابراهیمی سرست ابوالفضل، اکبرزاده صالح، واعظ پور نجف آبادی علیرضا. بررسی اثر جهت‌گیری زبری سطح بر روی ناپایداری ترموالاستیک در سطوح لغزشی روان-کاری‌شده. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (11) :17-25

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-11128-fa.html


1- دانشگاه صنعتی اصفهان- دانشکده مهندسی مکانیک
2- استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده:   (2263 مشاهده)
انواع مختلف سطوح لغزشی مانند کلاچ‌ها و ترمزها ، مستعد نوعی آسیب سطح تحت عنوان ناپایداری ترموالاستیک هستند. ناپایداری اشاره دارد به رشد نامحدود آشفتگی-های دما و فشار که منجر به دماهای موضعی بسیار بالا و سایش آن نقاط می‌شود. در این پژوهش اثر بافت سطح بر روی ناپایداری ترموالاستیک در رژیم روان‌کاری مخلوط مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین منظور از مدلی که شامل یک سطح صیقلی با رسانایی حرارتی بالا و یک سطح زبر با رسانایی حرارتی بسیار پایین است، استفاده می‌شود. در این تحقیق برای سطوح زبر از یک پروفیل زبری سطح تولیدشده به‌روش عددی استفاده شده است. در ادامه به کمک ضرایب جریان که ضرایب اصلاحی معادله رینولدز برای در نظر گرفتن زبری هستند، تأثیر بافت سطح بر روی ناپایداری ترموالاستیک بررسی می‌شود. برای انجام این کار از الگوریتمی استفاده می‌شود تا به کمک آن برای سه گونه جهت‌گیری زبری یعنی طولی، عرضی و همسانگرد، سرعت بحرانی که بیشتر از آن ناپایداری ترموالاستیک اتفاق می‌افتد و منجر به تشکیل نقاط داغ دیده می‌شود، به‌دست می‌آید. در نهایت مشخص می‌شود که سرعت بحرانی که سطح را در آستانه‌ی ناپایداری ترموالاستیک قرار می‌دهد، برای الگوی سطح طولی حالت بهینه دارد و پس از آن الگوی سطح همسانگرد و در نهایت الگوی سطح عرضی قرار دارد. برای تعیین صحت مدل معرفی‌شده، تعدادی از نمودارهای ارائه‌شده توسط محقیقن در مورد تغییرات سرعت بحرانی نسبت به ضخامت فیلم روان‌کار، بازسازی شده است.
متن کامل [PDF 849 kb]   (1856 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۴/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA