دوره 16، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 316-307 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeedi M R, Alizadeh Vaghaslou Y. J integral evaluation of U-notched bainitic functionally graded steel plates in notch arrester and notch divider configuration. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (1) :307-316
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-11286-fa.html
سعیدی محمدرضا، علیزاده وقاصلو یونس. ارزیابی انتگرال J در صفحات دارای شیار U شکل ساخته شده از فولاد مرتبه ای باینیتی در حالت توقفگر و تقسیمگر شیار. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (1) :307-316

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-11286-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2- دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده:   (4707 مشاهده)
در این تحقیق یک نوع فولاد مرتبه ای باینیتی شامل فازهای فریت، باینیت و آستنیت به روش ذوب دوباره سرباره ای تولید شد و با آزمون ریزسختی سنجی ویکرز و متالوگرافی محل لایه های مرتبه ای مشخص گردید. سپس نمونه هایی با شیار U شکل در حالت توقف گر و تقسیم گر شیار، تحت آزمون خمش سه نقطه ای در مود اول بارگذاری قرار گرفت و اثر تغییر عمق شیار بر بار بحرانی شکست و بر مقدار Jcr بررسی شد. همچنین مقدار انتگرال J در عمق های مختلف شیار در فولاد مرتبه ای و فولاد همگن در حالت بارگذاری ثابت محاسبه شد و ضمن بررسی تاثیر عمق شیار، مقایسه‌ ی بین مقدار انتگرال J در این دو فولاد انجام گرفت. نتایج نشان دادند که در حالت توقف گر شیار ماکزیمم بار بحرانی شکست در فولاد مرتبهای در آغاز ناحیه باینیتی صورت می گیرد و مقدار Jcr به عمق و جنس ناحیه انتهای شیار وابسته است اما در حالت تقسیم گر شیار تغییرات بار بحرانی و Jcr روند یکنواختی مانند شیار در مواد همگن دارند و مقادیر آنها در مقایسه با حالت تقسیم گر شیار کمتر می باشد. در هر یک از حالت های مورد بررسی علاوه بر محاسبه انتگرال J به صورت تجربی، مقدار این پارامتر بر اساس تئوری رایس و با استفاده از نرم افزار المان محدود آباکوس نیز محاسبه شده است. با مقایسه داده های حاصل از روش شبیه سازی و روش تجربی، تطابق خوبی بین این دو مشاهده گردید.
متن کامل [PDF 1054 kb]   (5016 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مکانیک آسیب
دریافت: 1394/8/13 | پذیرش: 1394/9/24 | انتشار: 1394/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.