دوره 14، شماره 15 - ( 1393 )                   جلد 14 شماره 15 صفحات 279-289 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

chahartaghi M, Ghatee M, Samaeenia A, Karrabi H. Study and numerical simulation of blades corrosion effects on a commercial axial turbine performance. Modares Mechanical Engineering. 2015; 14 (15) :279-289
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-11945-fa.html
چهارطاقی محمود، قطعی مجتبی، سمائی نیا علی، کرابی هادی. بررسی و شبیه‌سازی عددی اثر خوردگی پره ها بر کارآیی توربین محوری تجاری. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (15) :279-289

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-11945-fa.html


1- استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود
2- دانشگاه صنعتی شاهرود
3- شرکت دوار صنعت شریف
چکیده:   (2524 مشاهده)
پره‌های توربین‌های گازی در شرایط مختلف کاری ، تحت تاثیر عواملی نظیر خوردگی داغ، سایش و برخورد ذرات خارجی، تخریب می‌گردند و بر اثر کاهش عمر کاری آن‌ها، بازده توربین کاهش یافته، نهایتا منجر به تحمیل هزینه‌های سنگین جهت تعمیرات و جایگزینی پره‌ها می‌شوند. هدف از این مقاله بررسی تاثیر خوردگی و آسیب‌دیدگی پره‌ها، بر میدان جریان و کارآیی توربین بوسیله شبیه‌سازی عددی می‌باشد. به منظور تحلیل رفتار جریان داخلی، حل معادله‌های بقای جرم، ممنتوم و انرژی با استفاده از شبیه-سازی عددی توربین در محیط نرم‌افزار انسیس سی اف اکس صورت گرفته است. در این پژوهش، توربینی دوطبقه‌ و با خنک‌کاری کامل، به ‌صورت سه‌بعدی، شبیه‌سازی و نتایج حاصل با نتایج آزمایشگاهی اعتبار‌سنجی گردیده ‌است. سپس اثرات افزایش لقی نوک پره‌ی روتور‌ها به همراه کاهش ضخامت ناشی از خوردگی در لبه‌ی حمله و فرار پره‌ها، به‌طور جداگانه، بر میدان جریان و عمل‌کرد توربین، در پنج نسبت‌فشار واقعی، بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل کاهش بازده، افزایش لقی نوک پره‌های روتور است؛ از طرفی کاهش کارآیی و افزایش ضرایب‌ افت ناشی از آسیب‌دیدگی لبه‌ی حمله‌ی پره‌ها، تنها اندکی نسبت به لبه‌ی فرار، تاثیر‌گذارتر خواهند بود.
متن کامل [PDF 1456 kb]   (3174 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ترمودینامیک|دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA