دوره 6، شماره 1 - ( 1385 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 41-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirjalili S, Karimi A, Hadi S. Analysis of Underwater Explosion Bubble on Ship Structure. Modares Mechanical Engineering. 2014; 6 (1) :41-52
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-12037-fa.html
میر جلیلی سید علی محمد، کریمی علی اکبر، هادی سعید. بررسی تأثیر حباب ناشی از انفجار زیر آب بر سازه کشتی. مهندسی مکانیک مدرس. 1385; 6 (1) :41-52

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-12037-fa.html


1- دانشگاه امام حسین
چکیده:   (4197 مشاهده)
در این تحقیق نوسانات حباب ناشی از انفجار زیر آب و تأثیر آن بر سازه کشتی مطالعه شده است. با شبیه‎سازی ریاضی، به‌دست آوردن معادلات حاکم و حل آنها، زمینه لازم برای تعیین میزان این تأثیر فراهم می‎شود. مدل ریاضیی که در اینجا ارائه می‌شود، فیزیک حاکم بر تأثیر نوسانات حباب ناشی از انفجار زیر آب بر بدنه کشتی را نشان می‎دهد. حل این مدل که به‌کمک ترکیبی از روش‌های عددی اولر، روش صریح پنج گامی آدامز- بشفورث و روش ضمنی چهار گامی آدامز- مولتون انجام می‌شود، بیان کننده پاسخ سازه کشتی به نوسانات حباب است. به‌منظور تأیید روش حل، نمودار کرنش- زمان به‌دست آمده از تحلیل، بامقادیر تجربی موجود مقایسه شده است. همچنین نتایج این تحلیل با تحلیل به روش اجزای محدود -که به‌وسیله نرم افزار انسیس1 انجام می‌شود و در آن سازه شناور کشتی به صورت تیر دو سر آزاد با جرم و سختی غیریکنواخت و به‌کمک المانهای تیر، تجهیزات داخلی با المانهای جرم و شناوری با المانهای فنر مدل‌سازی شده- مقایسه می‌شود. در ادامه تأثیر پارامترهای عمق محل انفجار و جرم ماده منفجره روی میزان تنش ایجاد شده در کشتی بررسی می‌شود که نشان می‌‌دهد با افزایش عمق، میزان تنش کاهش می‌‌یابد و با افزایش جرم، میزان تنش افزایش می‌یابد.
متن کامل [PDF 337 kb]   (5628 دریافت)    

دریافت: ۱۳۸۲/۹/۸ | پذیرش: ۱۳۸۴/۴/۱۷ | انتشار: ۱۳۸۵/۶/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code