دوره 15، شماره 12 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 12 صفحات 435-442 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasrollahzade M, Moslemi Naeini H, Hashemi S J, Abbaszadeh B, Shahbazi Karami J. Experimental investigation of Aluminum tubes hot gas forming and production of square cross-section specimens. Modares Mechanical Engineering. 2016; 15 (12) :435-442
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1213-fa.html
نصرالله زاده مهرداد، مسلمی نایینی حسن، هاشمی سید جلال، عباس زاده بهنام، شهبازی کرمی جواد. بررسی تجربی فرآیند شکل دهی لوله های آلومینیومی با روش دمش گاز در دماهای بالا و تولید قطعات با سطح مقطع مربعی. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (12) :435-442

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1213-fa.html


1- دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس
2- استاد دانشگاه تربیت مدرس
3- استاد موسسه غیرانتفایی کار قزوین
4- دانشجوی دکتری دانشگاه شهید رجایی
چکیده:   (2854 مشاهده)
در سال‌های اخیر استفاده از آلیاژهای آلومینیوم، منیزیم به دلیل داشتن نسبت استحکام به وزن و مقاومت بالا در برابر خوردگی در صنایع هوا فضا و خودروسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مشکل اصلی در کاربرد این آلیاژها شکل‌پذیری کم در دمای اتاق می‌باشد. برای رفع این مشکل از شکل‌دهی در دماهای بالا استفاده می‌شود. از آنجاکه دمای مقاومت حرارتی روغن بیشتر از 300°c نمی‌باشد، برای شکل‌دهی در دماهای بالا باید از سیالات دیگر مانند هوا و گاز نیتروژن استفاده کرد. در این پژوهش، تجهیزات شکل‌دهی دمشی در دماهای بالا ساخته شده و تغییر مقطع لوله‌های آلومینیومی AA6063 از دایره به مربع به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفت و با نتایج حاصله در دمای محیط مقایسه شده است. پس از تولید قطعات مربعی توزیع ضخامت، شعاع گوشه، فشار شکل‌دهی و اثر زمان اعمال فشار بر شکل‌گیری گوشه‌های نمونه‌های تولید شده در دما‌های مختلف باهم مقایسه شد و محل وقوع پارگی نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد با افزایش دما، کاهش محسوسی در شعاع شکل گرفته شده و فشار شکل دهی خواهیم داشت، به طوری که شعاع از مقدار 19.5mm در دمای محیط با فشار شکل‌دهی 154bar به شعاع 5.8mm در دمای 500°c با فشار شکل‌دهی 11bar می‌رسد. نتایج نشان می‌دهد با افزایش زمان اعمال فشار و در واقع کاهش سرعت فرآیند، گوشه‌های شکل گرفته شده تیزتر خواهد شد. با بررسی پارگی مشاهده شده است که اکثر پارگی‌ها در ناحیه تبدیل مقطع دایره به مربع که دارای بیشترین تغییر شکل و کرنش کششی است اتفاق می‌افتد.
متن کامل [PDF 956 kb]   (2125 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: شکل دهی فلزات
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA