دوره 15، شماره 2 - ( 2-1394 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 242-231 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Alashti R, Jafari S, Hosseinipour S J, Gorji A H. Experimental and numerical investigation of ductile damage Effect on load bearing capacity of a dented pipe with different internal pressure, wall thickness and indenter diameter. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (2) :231-242
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-12175-fa.html
اکبری آلاشتی رضا، جعفری ساناز، حسینی پور سید جمال، گرجی عبدالحمید. بررسی تجربی و عددی تاثیرخرابی مواد نرم بر توانایی تحمل بار لوله دارای فرورفتگی با فشار داخلی، ضخامت دیواره و قطر سمبه متفاوت. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (2) :231-242

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-12175-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی بابل
چکیده:   (5301 مشاهده)
در این مقاله تاثیر خرابی مواد نرم بر رفتار لوله های دارای فرورفتگی تحت بارگذاری فشار داخلی به کمک روش های تجربی و عددی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در روش عددی رفتار پلاستیک لوله ها تحت فرآیند ایجاد فرورفتگی با استفاده از تئوری مکانیک خرابی محیط های پیوسته و آنالیز المان محدود الاستیک-پلاستیک مدلسازی می شود. در شبیه سازی های المان محدود، از مدل خرابی پلاستیسیته پیشنهاد شده توسط ژو و ویرزبیکی استفاده می شود. این مدل خرابی پلاستیسیته تاثیر چهار پارامتر مهم در پیش بینی شکست مواد نرم تحت عناوین قانون خرابی، نرمی پذیری، فشار هیدروستاتیک و زاویه لود را در بر می گیرد. عمق فرورفتگی هدف به عنوان معیار برای بررسی توانایی تحمل بار لوله تحت فرآیند ایجاد فرورفتگی توسط سمبه کروی صلب در نظر گرفته می شود. به منظور راستی آزمایی محاسبات عددی، مجوعه ای از تست های آزمایشگاهی بر روی لوله فولادی API XB با فشار داخلی اتمسفریک انجام می گیرد. بعد از مرحله راستی آزمایی، محاسبات پارامتریک برای محدوده متفاوتی از فشار داخلی، ضخامت دیواره و قطر سمبه برای لوله آلمینیومی 2024-T351 با و بدون در نظر گرفتن تاثیر خرابی انجام می گیرد و نتایج مقایسه خواهند شد. نهایتاً نشان داده می شود که خرابی نقش مهمی در پیش بینی توانایی تحمل بار لوله دارای فرورفتگی بازی می نماید. نتایج این مقاله توانایی مدل در نظر گرفته شده در پیش بینی شکست مواد نرم تحت بارگذاری های چند محوره را تائید می‌کند.
متن کامل [PDF 560 kb]   (5287 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: روش اجزای محدود
دریافت: 1393/4/24 | پذیرش: 1393/9/19 | انتشار: 1393/10/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.