دوره 14، شماره 13 - ( 1393 )                   جلد 14 شماره 13 صفحات 7-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fakoor M, Motamen N. System design algorithm for mission oriented systems with reliability approach. Modares Mechanical Engineering. 2015; 14 (13) :7-18
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-12212-fa.html
فکور مهدی، مؤتمن نگار. الگوریتم طراحی سیستمی سامانه‌های ویژه مأموریت بارویکرد قابلیت اطمینان. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (13) :7-18

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-12212-fa.html


1- استادیار دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (3056 مشاهده)
در این مقاله یک الگوریتم کارآمد در طراحی سیستمی سامانه‌های ویژه‌ مأموریت بارویکرد قابلیت اطمینان ارائه شده و روند و چگونگی پیشرفت آن توضیح داده می‌شود. با به‌کارگیری این الگوریتم در طراحی زیرسیستم‌های سامانه‌های فضایی می‌توان به صورت سیستماتیک و استراتژیک به یک طراحی بهینه از لحاظ پارامترهای قابلیت اطمینان دست‌یافت. با واردکردن پارامترهای درخت محصول شامل اطلاعات کلی زیر سیستم‌ها در الگوریتم و با شناخت حالت‌های شکست و روند رخداد هر حالت شکست، طراحی را اصلاح نموده و تمهیدات لازم برای جلوگیری و یا کاهش احتمال رخداد حالت شکست در نظر گرفته می‌شود. علاوه براین رفتار دینامیکی سیستم تعیین شده و پاسخ حالت ماندگار و دائم سیستم با توجه به شرایط اولیه استخراج می‌گردد. در این راستا برای آشنایی بهتر با روند الگوریتم ارائه شده در ابتدا به تعریف یک سری مفاهیم اولیه و روش‌های تحلیل قابلیت اطمینان نظیر تحلیل درخت خطا، تحلیل تاثیر حالت شکست، تحلیل نمودار بلاک قابلیت اطمینان و تحلیل مارکوف می‌پردازیم. توزیع قابلیت اطمینان و دسترس‌پذیری برای فازهای مختلف رهایش و گسترش پتل خورشیدی با استفاده از نرم‌افزار ویندچیل به دست آمده و تاثیر محدوده‌های نرخ شکست اجزای افزونه در قابلیت اطمینان، دسترس‌پذیری و ظرفیت عملکردی کل سیستم بررسی شد. نتایج به دست‌آمده از تحلیل فازهای مختلف رهایش و گسترش نشان دادند که سیستم در انتهای هر فاز در حالت ماندگار خود قرار دارد. همپنین مشخص شد با کاهش نرخ شکست اجزای افزونه قابلیت اطمینان، ظرفیت عملکرد و دستر‌س‌پذیری کل سیستم افزایش می‌یابد و به حالت پایداری می‌رسد.
متن کامل [PDF 624 kb]   (3217 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا-فضا
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA