دوره 17، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 365-374 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Tavoli M, Gohari Rad S, Zajkani A, Darvizeh A. The Influence of Pre- Mechanical Friction Stir Processing on Stress State dependent Ductile Damage of 7075-T6 Aluminum Alloy. Modares Mechanical Engineering. 2017; 17 (1) :365-374
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1240-fa.html
علی طاولی مجید، گوهری راد سینا، زاجکانی اصغر، درویزه ابوالفضل. بررسی اثر پیش عملیات مکانیکی اغتشاش اصطکاکی بر آسیب نرم وابسته به حالت تنش در آلیاژ آلومینیوم 7075-T6. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (1) :365-374

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1240-fa.html


1- دانشگاه گیلان
2- دانشجوی دکترا
3- عضو هیات علمی
چکیده:   (1612 مشاهده)
در این مقاله اثر پیش عملیات اغتشاش اصطکاکی بر روند تکامل آسیب در آلومینیوم 7075-T6 با استفاده از یک مدل پدیدارشناختی آسیب وابسته به حالت تنش بررسی می‌گردد. قطعاتی از ورق‌ این آلیاژ در حالت‌های بدون و با پیش عملیات اغتشاش اصطکاکی استخراج می‌گردند بگونه‌ای که هریک مبین یک حالت تنش در آزمایش کشش تک محوره می‌باشند. با استفاده از نتایج آزمایشگاهی ضرایب مادی برای مدلهای مختلف آغاز شکست ژو و هاسفورد-کلومب تعیین می‌گردند و سطح شکست بر حسب پارامترهای حالت تنش برای شرایط بدون و با پیش عملیات اغتشاش اصطکاکی با استفاده از هرکدام از این دو مدل بدست می‌آیند. به کمک این سطوح می‌توان کرنش شکست را در حالت‌های مختلف تنش و در شرایط بدون و با پیش عملیات اغتشاش اصطکاکی برای این ماده بدست آورد. یک مدل پدیدارشناختی آسیب وابسته به حالت تنش و رشد آن برای شرایط مختلف بدون و با پیش عملیات اغتشاش اصطکاکی برای ماده مذکور مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج آزمایش‌ها نشان دهنده افزایش کرنش پلاستیک ماده در نتیجه اثرات پیش عملیات اغتشاش اصطکاکی و مدل آسیب نشان دهنده کاهش فرآیند رشد آسیب نرم بر اثر این پیش عملیات است. با مقایسه نتایج مدل آسیب از دو مدل آغاز شکست مختلف ژو و هاسفورد-کلومب نتیجه گرفته می‌شود که مدل ژو نتایج بهتری را در مقایسه با مدل هاسفورد-کلومب نشان می‌دهد و از این مدل می‌توان با قابلیت اعتماد بیشتری در پیش بینی رشد آسیب در این ماده استفاده نمود و سطح شکست بدست آمده از این مدل سازگاری بهتری با نتایج آزمایشگاهی دارد.
متن کامل [PDF 1449 kb]   (2109 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مکانیک آسیب
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA