دوره 18، شماره 6 - ( 7-1397 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 131-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hassanzadeh M. Employing a new method for computation of design sensitivities for nonlinear FEM. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (6) :122-131
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-12602-fa.html
حسن زاده مهدی، صفرپور پدرام. استفاده از روشی نوین برای محاسبه حساسیت طراحی برای مدل المان محدود غیرخطی. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (6) :122-131

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-12602-fa.html


1- هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان مرکز کردکوی
2- دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی،پردیس فنی مهندسی عباسپور،دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (2974 مشاهده)
روش نیمه تحلیلی روشی است که از نظر محاسباتی کارایی بالایی دارد و به سادگی می‌توان آن را پیاده کرد به این دلیل اغلب ازین روش برای تحلیل حساسیت در مدل‌های المان محدود استفاده می‌شود. اما روش ‌نیمه‌تحلیلی بدون عیب نیست خصوصاً در مسائلی که حرکت صلب گونه جسم به‌صورت نسبی بزرگ است خطای شدیدی را به‌دنبال دارد. چنین خطاهایی ناشی از بردار نیروی کاذب ایجاد شده به وسیله‌ی مشتق‌گیری با روش تفاضل محدود است. در این مقاله روش نیمه تحلیلی نوینی بر پایه متغیرهای مختلط برای محاسبه حساسیت در مدل المان محدود غیرخطی پیشنهاد می‌شود. این روش، روش متغیرهای مختلط را با روش تحلیل حساسیت گسسته ترکیب کرده تا حساسیت‌ و مشتقات مورد نیاز در طراحی را با دقت و کارایی بالا محاسبه کند. روش مذکور کارایی محاسباتی روش نیمه تحلیلی را با دقت بالاتر حفظ می‌کند. به علاوه این روش نسبت به انتخاب اندازه گام حساس نیست، خصوصیتی که استفاده از آن را در مسائل کاربردی راحت می‌کند. از این روش می‌توان در مدل‌های المان محدود غیرخطی تنها با اصلاح جزئی در کدهای المان محدود موجود استفاده کرد. در این مقاله نویسندگان اثبات می‌کنند که تحلیل حساسیت گسسته و روش متغیرهای مختلط معادل هم بوده و یک معادله حساسیت را حل می‌کنند. سرانجام با چندین مثال عددی دقت روش مذکور با مقایسه با دیگر روش‌ها بررسی می‌شود و نشان داده می‌شود که این روش قابل اعتماد و مستقل از اندازه گام می‌باشد.
متن کامل [PDF 5026 kb]   (3755 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/11/9 | پذیرش: 1397/7/2 | انتشار: 1397/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.