دوره 14، شماره 16 - ( 1393 )                   جلد 14 شماره 16 صفحات 101-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javareshkian M H, Baghri A, Esmaeli A, Zamanifard A. Aerodynamic investigation and optimization of airfoil geometry and oscillation parameters in the plunging motion using RSM. Modares Mechanical Engineering. 2015; 14 (16) :101-111
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1319-fa.html
جوارشکیان محمد حسن، باقری امیر، اسماعیلی علی، زمانی فرد عبدالمجید. بررسی آیرودینامیکی و بهینه‌سازی پارامترهای هندسی و نوسانی بالواره‌ها در حرکت فراز و فرود با روش پاسخ سطح. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (16) :101-111

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1319-fa.html


1- دانشیار دانشگاه فردوسی
2- دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشگاه لیسبون
چکیده:   (2495 مشاهده)
در این تحقیق حرکت فراز و فرود بالواره توسط یک روش عددی بر مبنای حجم محدود در رینولدزهای مختلف شبیه سازی و تاثیر ضخامت، فرکانس کاهیده و دامنه نوسان بر ضرایب آیرودینامیکی بررسی شده است. در روند عددی مذکور، از الگوریتم سیمپلسی، حل کننده ضمنی، اسکیم های مرتبه بالا و تکنیک شبکه‌های دینامیکی استفاده گردیده و جریان لزج، آرام، غیر قابل تراکم و ناپایا فرض شده است. شبیه سازی در سه عدد رینولدز 1000، 11000 و 50000 که به ترتیب مطابق با رژیم پروازی حشراتی مانند پروانه، پرنده کوچک مرغ مگس خوار و کبوتر است و در دو فرکانس کاهیده و سه دامنه نوسان انجام شده است. مقایسه نتایج این شبیه سازی با داده‌های منتشر شده، صحت تحقیق را تایید می‌نماید. توزیع فشار و گردابه‌های منتشره در اطراف بالواره نشان می‌دهند که تغییر ضخامت منجر به تاخیر در جدایش گردابه‌ها می شود و متوسط زمانی ضریب‌رانش تغییر پیدا می کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که دامنه نوسان و فرکانس کاهیده دو پارامتر مهم می باشد اما فرکانس کاهیده نقش موثرتری از دامنه نوسان دارد. همچنین روش پاسخ سطح تقویت شده و برای بهینه‌سازی بالواره نوسانی استفاده گردیده است. نتایج حاصله نشان می‌دهد که بالواره با ضخامت 29/0، فرکانس 08/3 و دامنه نوسان بی بعد 5/0 بشترین نیروی رانش را ایجاد می‌کنند.
متن کامل [PDF 1372 kb]   (2764 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک|دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA