دوره 18، شماره 6 - ( 7-1397 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 121-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rabiei R, hanifi Miangafsheh K, zoghi M, yari M. Energy and Exergoeconomic analysis of combined cogeneration Gas Turbine-Modular Helium Reactor, Kalina cycle and absorption refrigeration cycle. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (6) :113-121
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-13519-fa.html
ربیعی ریحانه، حنیفی میانگفشه کاوه، ذوقی محمد، یاری مرتضی. بررسی عملکرد سیستم ترکیبی تولید همزمان توربین گازی با راکتور مدولار هلیوم، سیکل کالینا و سیکل تبرید جذبی از منظر انرژی و اگزرژی-اقتصادی. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (6) :113-121

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-13519-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مکانیک، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
2- مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لشت نشاء- ریباکنار، لشت نشاء، ایران
3- محقق در دانشگاه گیلان
4- استاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه تبریز
چکیده:   (3573 مشاهده)
در سالهای اخیر استفاده از توربین گازی با راکتور مدولار هلیم (GT-MHR) که بر اساس چرخه برایتون بسته با سیال عامل هلیم کار می‌کند، به علت داشتن بازده زیاد، ایمنی بالای رآکتور، صرفه اقتصادی و هزینه تعمیر و نگهداری پایین، توجه محققان را به خود جلب کرده است. در تحقیق حاضر سیستم ترکیبی شامل سیکل توربین گازی با راکتور مدولار هلیوم، سیکل کالینا و سیکل جذبی آب-آمونیاک از منظر انرژی، اگزرژی و اگزرژی-اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. استفاده از سیکل کالینا و سیکل جذبی به عنوان سیکل پایینی به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی اتلافی سیکل توربین گازی و افزایش بازده تبدیل انرژی می‌باشد. نتایج شبیه‌سازی حاکی از آن است که در حالت ورودی پایه کار کلی kW 304462 ، بازگشت ناپذیری کلی 289766 kW و بازده اگزرژی کلی سیکل تولید همزمان 0.689 می‌باشد. همچنین راکتور اتمی، توربین و کمپرسور سیکل هلیوم به عنوان اجزایی معرفی می‌شوند که باید بیشتر از سایر اجزا از منظر اگزرژی-اقتصادی مورد توجه قرار بگیرند چون بیشترین مقدار نرخ هزینه متعلق به این اجزا می‌باشد. در انتها نیز تحلیل پارامتری به منظور تاثیر تغییر نسبت فشار کمپرسور هلیومی، دمای ورودی توربین هلیومی، فشار و دمای ورودی توربین و کسر جرمی حالت پایه سیکل کالینا بر روی پارامترهای خروجی انجام می‌شود.
متن کامل [PDF 4437 kb]   (3713 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/11/5 | پذیرش: 1397/7/2 | انتشار: 1397/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.