دوره 15، شماره 4 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 51-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Dehabadi A, Rahimi G H, Rahmani R. Experimental investigation on core shape effect on compressive properties of sandwich structures with composite skins, corrugated composite core and foam. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (4) :51-57
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1417-fa.html
محمدی ده آبادی عباسعلی، رحیمی غلامحسین، رحمانی رحمت الله. بررسی تجربی تأثیر شکل موج هسته بر خواص فشاری ساختارهای ساندویچی با رویه کامپوزیت و هسته کامپوزیتی موج‏دار و فوم. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (4) :51-57

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1417-fa.html


1- کارشناسی ارشد/دانشگاه تربیت مدرس
2- استاد دانشگاه تربیت مدرس، هیأت علمی
چکیده:   (2883 مشاهده)
در اﯾﻦ مقاله، رفتار ساختارهای ساندویچی با رویه‌هایی از جنس کامپوزیت و هسته‏ای متشکل از فوم و چندلایه کامپوزیتی موج‌دار، تحت بار محوری فشاری ﺑﻪ‏‏‫ﺻﻮرت ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﺮرﺳﯽ شده است. سه ﺷﮑﻞ موج ﻫﻨﺪﺳﯽ مربعی، ذوزنقه‏ای و مثلثی برای ‫چندلایه کامپوزیتی ﻣﻮج‌دار داﺧﻞ ﻫﺴﺘﻪ در نظر گرفته شده و نتایج ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺮﺟﻊ ﮐﻪ ﻫﺴﺘﻪ آن ‫ﺳﺎده و ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﻓﻮم ‬ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺷﺪه‏اﻧﺪ. روﯾﻪﻫﺎ و چندلایه ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﯽ ﻣﻮج‌دار داﺧﻞ ﻫﺴﺘﻪ با استفاد از الیاف بافته شده شیشه و رزین اپوکسی ساخته شده و فوم داخل هسته از جنس PVC می‏باشد. ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺖ چندلایه ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﯽ ﻣﻮج‌دار از‬ ‫روش ﻻﯾﻪ‏ﭼﯿﻨﯽ دﺳﺘﯽ و ﺑﺮای اﺗﺼﺎل روﯾﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻫﺴﺘﻪ از ﺗﮑﻨﯿﮏ انتقال رزین به کمک خلأ، استفاده شده است. به منظور صحت‏سنجی نتایج تجربی، از هر نوع شکل موج هسته، سه نمونه یکسان ساخته شده و برای مقایسه نتایج، از میانگین داده‏‏های تجربی استفاده شده است. آزمون تجربی نمونه‏ها مطابق با آزمون فشار لبه‏ای سازه‏های ساندویچی و بر اساس استاندارد ASTM، انجام شده است. بررسی نتایج نشان می‏دهد که استفاده از چندلایه کامپوزیتی موج‏دار در داخل هسته خواص مکانیکی (نظیر استحکام فشاری، سفتی محوری، چقرمگی) و نسبت خواص مکانیکی به جرم سازه را تا حد زیادی بهبود می‏دهد، همچنین هرچه شکل موج هسته به شکل موج مربعی نزدیکتر باشد، سازه خواص مکانیکی مطلوب‏تری را در مقابل بارگذاری فشاری دارد‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ در مجموع استحکام فشاری از %56/188 (هسته مثلثی) ﺗﺎ‬ ‫%37/362 (هسته مربعی) و ﻧﺴﺒﺖ استحکام فشاری ﺑﻪ جرم ﻧﯿﺰ از %36/92 (هسته مثلثی) ﺗﺎ %4/141 (هسته مربعی)، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺮﺟﻊ‬ ‫اﻓﺰاﯾﺶ داﺷﺘﻪاﻧﺪ.
متن کامل [PDF 518 kb]   (3023 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: تحلیل تنش
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA