دوره 18، شماره 9 - ( 10-1397 )                   جلد 18 شماره 9 صفحات 32-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kharratzadeh-Khorasgani M, Salamat-talab M. Experimental investigation of delamination growth in laminated composites made of woven fabric/epoxy with 0//θ Interface. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (9) :26-32
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-15224-fa.html
خراط زاده خوراسگانی مجید، شکریه محمود مهرداد، سلامت طلب مظاهر. بررسی آزمایشگاهی رشد تورق در مود I کامپوزیت‌های لایه‌ای ساخته شده از الیاف بافته شده/اپوکسی با فصل مشترک θ//0. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (9) :26-32

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-15224-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
2- استاد دانشگاه علم و صنعت ایران دانشکده مهندسی مکانیک،
3- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه اراک
چکیده:   (7910 مشاهده)
در این تحقیق، اثر زاویه الیاف فصل مشترک بر روی چقرمگی شکست شروع و پایا در کامپوزیت‌‌های تقویت شده با الیاف بافته شده‌‌ی ساده با لایه چینی [012//012]، [011/30//0/011] و [011/45//0/011] تحت مود I تورق مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نوع لایه‌‌چینی به منظور حذف اثرات لایه‌‌های دور دست فصل مشترک تورق، بر روی چقرمگی شکست نمونه‌‌ تیر دولبه یکسرگیردار انتخاب گردیده است. نمونه‌‌ها با استفاده از روش لایه‌چینی دستی ساخته شده‌‌اند و آزمایش شکست نمونه‌‌های ساخته شده با استفاده از دستگاه SANTAM STM-150 و مطابق با استاندارد ASTM انجام گرفته است. نتایج آزمایش نشان می‌دهد که تغییر در زاویه‌‌ی بین وجهی صفحه‌‌ی ترک، تاثیر ناچیزی بر روی چقرمگی شکست شروع و پایای کامپوزیت‌‌های بافته شده با بافت ساده دارد. بررسی‌های آزمایشگاهی از سطوح شکست، نشان از تأثیر مکانیزم‌های مختلف بر روند رشد تورق در این نمونه‌ها داشته است که در این بین رشد ترک در صفحه‌‌ی بین رزین و الیاف یکی از مکانیزم‌های اصلی افزایش چقرمگی شکست در این نمونه‌ها می‌باشد. همچنین مشاهدات آزمایشگاهی نشان داد که برخلاف کامپوزیت‌های تک‌جهته، در نمونه‌های DCB بافته شده، پل‌زنی الیاف مکانیزم غالب در افزایش چقرمگی شکست در طول فرآیند رشد تورق نمی‌باشد.
متن کامل [PDF 5013 kb]   (2741 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/11/29 | پذیرش: 1397/7/3 | انتشار: 1397/7/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.