دوره 18، شماره 7 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 7 صفحات 141-148 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moradi H, Shafaee M, Sabour M H. Evaporation behavior of R-600a considering exergy losses in horizontal smooth and enhanced tubes. Modares Mechanical Engineering. 2018; 18 (7) :141-148
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-15849-fa.html
مرادی حسین، شفائی مازیار، صبور محمد حسین. رفتار جوششی مبرد R-600a بر اساس اتلاف اگزرژی در لوله های افقی بهبود یافته و صاف. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (7) :141-148

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-15849-fa.html


1- ایرن،تهران،دانشگاه تهران،دانشکده علوم و فنون نوین،دانشکده هوافضا
2- دانشگاه تهران
3- مدیر گروه هوافضا دانشگاه تهران
چکیده:   (409 مشاهده)
در مطالعه ی حاضر، به بررسی مشخصه‌های افت فشار و ضریب انتقال حرارتی جوششی مبرد هیدروکربنی R-600a (ایزوبوتان)درون یک لوله‌ی افقی صاف با قطر داخلی 8.3 mmو یک لوله‌ی دیگر که سطوح آن به وسیله‌ی یک سری گودی‌ها با الگوی مارپیچ ارتقا یافته است ( لوله‌ی دیمپل (، پرداخته شده است. محدوده‌ی سرعت جرمی kg/m^2 s 368-114 ، محدوده‌ی کیفیت بخار.0/8-0/05 و دمای اشباع میانگین بینC 38و 42 C است.سطح درونی لوله دیمپل از طریق بهینه سازی سه بعدی سطح که شامل بیرون زدگی های عمیق و کم عمق به صورت یکنواخت در جهت افقی بر روی دیواره لوله هستند، طراحی و تغییر شکل داده شده است. مشاهدات آزمایشگاهی به وضوح نشان دادند که عملکرد انتقال حرارتی با ایجاد گودی‌های مارپیچ روی سطح لوله بهبود می‌یابد. نتایج آزمایشگاهی نشان دادند که ضریب انتقال حرارت جابجایی لوله‌ی دیمپل 2- 1.29 برابر لوله‌ی صاف است و این در حالی است که افت فشار در لوله‌ی دیمپل بین 7% تا 103% بیشتر از لوله‌ی صاف است.همچنین،در طول این مطالعه با استفاده از ضرایب انتقال حرارت و افت فشار،شاخصه های ارزیابی عملکردی که با نام های فاکتور جریمه مازاد و جریمه دمای کلی شناخته می شوند و راهکاری مناسب برای مرتبط کردن دو ترم جریمه هستند مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
واژه‌های کلیدی: جوشش، شاخصه‌های عملکرد، اگزرژی
متن کامل [PDF 3629 kb]   (202 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل |
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA