دوره 18، شماره 5 - ( 6-1397 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 90-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mansourzadeh O, Salahshoor K. Design of load sharing algorithm in a compression station by MPC method and real-time optimization in response to variable demand. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (5) :84-90
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16095-fa.html
منصورزاده امید، سلحشور کریم. طراحی الگوریتم تقسیم بار در یک ایستگاه کمپرسوری با روش کنترل‌کننده پیش‌بین و بهینه‌یابی آنی در مواجه با تقاضای متغیر. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (5) :84-90

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16095-fa.html


1- گروه اتوماسیون و ابزار دقیق،دانشگاه صنعت نفت،اهواز
2- دانشگاه صنعت نفت
چکیده:   (3256 مشاهده)
برای انتقال گاز طبیعی از منابع تولیدکننده به مصرف‌کننده از خطوط انتقال گاز استفاده می‌شود. طویل شدن خطوط انتقال سبب کاهش فشار گاز می‌شود. ایستگاه‌های تقویت فشار گاز جهت جبران افت فشار در مسیر انتقال در نظر گرفته می‌شوند. در این ایستگاه‌ها معمولا چندین واحد کمپرسوری جهت تسهیم جریان گاز ورودی، به صورت موازی کار می‌کنند. هدف مطالعه حاضر بررسی روش تقسیم بار میان کمپرسورهای موازی به صورت بهینه با توجه به ظرفیت هر کمپرسور می‌باشد. در این مقاله یک الگوریتم تقسیم بار با استفاده از کنترل‌کننده پیش‌بین مبتنی بر مدل (MPC) جهت دستیابی به عملکرد پایدار و کارآمد در ایستگاه تقویت فشار پیشنهاد می‌شود. در این الگوریتم از بهینه‌یابی آنی با یک روش اصلاح‌کننده تطبیقی در هنگام مواجه با یک تقاضای متغیر از جانب مصرف‌کننده استفاده می‌شود. بهینه‌یابی با توجه به ظرفیت هر کمپرسور و با استفاده از منحنی بازده تقریبی انجام می‌شود. بدین ترتیب، مختصات نقاط کاری بهینه برای هر کمپرسور بدست آورده می‌شود. الگوریتم پیشنهادی در نرم افزار متلب بر روی دینامیک کمپرسورهای گریز از مرکز با آرایش موازی پیاده‌سازی می‌شود. نتایج حاصل نشان می‌دهد که تقسیم بار با استفاده از روش پیشنهادی عملکرد بسیار بهتری نسبت به روش‌های قدیمی نظیر تقسیم بار به صورت برابر دارد که سبب کارکرد بهینه هر کمپرسور و در نتیجه ذخیره‌سازی و صرفه جویی گاز طبیعی می‎‌گردد.
متن کامل [PDF 3099 kb]   (3949 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/10/6 | پذیرش: 1397/5/23 | انتشار: 1397/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.