دوره 18، شماره 5 - ( 6-1397 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 131-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bordbar M S, shayegh A, Agha Seyed Mirzabozorg M. Experimental and numerical investigation of car intercooler at non-uniformity of velocity and temperature conditions. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (5) :120-131
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16121-fa.html
بردبار محمد صادق، شایق علی، خردمند سعید، آقا سید میرزابزرگ محسن. بررسی عددی و تجربی عملکرد اینترکولر خودرو تحت شرایط نایکنواختی سرعت و دمای هوای ورودی به آن. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (5) :120-131

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16121-fa.html


1- تبدیل انرژی، دانشکدۀ مکانیک و هوا فضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، ایران
2- دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3- دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
چکیده:   (3614 مشاهده)
این مقاله به بررسی و مقایسۀ عملکرد اینترکولر فین-لوله و فین-صفحه در شرایط مختلف کاری (نایکنواختی سرعت و نایکنواختی دمای هوای ورودی جلوی خودرو همراه با تأثیر رادیاتور) جهت بهینه‌سازی چیدمان اینترکولر در سیستم خنک‌کاری می‌پردازد. یک مدل دو بعدی برای مبدل‌های فین-لوله (اینترکولر فین-لوله و رادیاتور) و یک مدل سه بعدی برای اینترکولر فین-صفحه، به کمک روش تعداد واحدهای انتقال، توسعه داده شدند. مدل فین-لوله به روش تست تونل باد و مدل فین-صفحه با داده‌های موجود در نشریات معتبر اعتبار سنجی شدند. نتایج نشان دادند که عملکرد اینترکولر فین-صفحه حداقل 6.5% بهتر از اینترکولر فین-لوله است. با دوبرابر شدن نسبت منظر میزان افزایش انتقال حرارت برای اینترکولر فین-صفحه و فین-لوله به ترتیب 1.5%و 5% است. افزایش نایکنواختی سرعت به میزان 0.8 باعث کاهش عملکرد اینترکولر فین-لوله و فین-صفحه به ترتیب به میزان 13.8% و 19.6% می‌شود. این میزان کاهش عملکرد، میزان بیشینه‌ایست که در چیدمان اینترکولر در کنار چرخ‌ها و بالای سر موتور ایجاد می‌شود. با افزودن رادیاتور به سیستم، و ایجاد مانع، برای اینترکولر فین-لوله و فین-صفحه عملکرد حرارتی به ترتیب حدود 4.5% و 2.4% تضعیف می‌شود در حالیکه تغییر مکان مانع اثری بر عملکرد اینترکولرها نمی‌گذارد. وجود سپر و موانع دیگر در جلوی خودرو باعث ایجاد چنین تأثیری بر اینترکولر خواهد شد. افت فشار اینترکولر فین-لوله 37.5% کمتر از اینترکولر فین-صفحه است.
متن کامل [PDF 5740 kb]   (3781 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/11/5 | پذیرش: 1396/12/19 | انتشار: 1397/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.