دوره 18، شماره 4 - ( 5-1397 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 180-174 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gharehbaghi H. Experimental measurements and finite element residual stress caused by welding aluminum sheets and investigating its effect on natural frequency values. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (4) :174-180
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16886-fa.html
قره باغی حسین، محمدعلیها محمدرضا. اندازه‌ گیری تجربی و اجزاء محدود تنش پسماند حاصل از جوشکاری ورق آلومینیومی و بررسی تأثیر آن بر روی مقادیر فرکانس طبیعی. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (4) :174-180

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16886-fa.html


1- دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (28599 مشاهده)
جوشکاری در صنایع هوافضا از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و در اتصالات سازه ‏های هوافضایی کاربرد فراوانی دارد. از مشکلاتی که اغلب صنایع کشور با آن مواجه ‏اند تنش پسماند ناشی از فرآیند جوشکاری است. تنش پسماند در نواحی اطراف جوش می‏تواند باعث ایجاد و رشد ترک شود به همین علت شناخت و بررسی آن در سازه‏ های جوشکاری شده ضروری می‏باشد. روش‏های مختلفی برای اندازه ‏گیری تنش پسماند وجود دارد. در این مقاله به معرفی انواع روش‏های آزمایشگاهی و عددی در جهت تعیین تنش پسماند پرداخته شده است. سپس به کمک فرآیند جوش آرگون دو ورق آلومینیومی از جنس آلیاژ 6061-T6 به یکدیگر متصل شده‏ و تنش‏های پسماند حاصله به روش سوراخ کاری‏ به دست آمده است. جوشکاری به صورت دو پاسه صورت گرفته و توسط جوش نقطه‏ ای ابتدا، انتها و وسط خط جوش برای جلوگیری از جابجایی ورق‏ها به یکدیگر متصل شده ‏اند. همچنین فرآیند جوشکاری دو ورق آلومینیومی مذکور به صورت سه‏ بعدی در نرم‏ افزار اجزاء محدود آباکوس شبیه‏ سازی شده و تنش‏های پسماند استخراج شده‏ است. تمامی شرایط در تحلیل اجزای محدود مشابه شرایط جوشکاری در آزمایشگاه در نظر گرفته شده است، نتایج حاکی از دقت بالا در مدلسازی اجزای محدود فرآیند جوشکاری دارد. در نهایت تأثیر حضور تنش‏های پسماند در مقادیر فرکانس‏های طبیعی مورد بررسی قرار گرفته شده است.
متن کامل [PDF 1159 kb]   (4979 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/10/6 | پذیرش: 1396/12/13 | انتشار: 1397/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.