دوره 19، شماره 7 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 7 صفحات 1633-1643 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastgar R, Amidpour M, Shariati Niasar M. Waste Heat Recovery Rankine Cycle Based System for Heavy Duty Trucks. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (7) :1633-1643
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-18707-fa.html
رستگار رضا، عمیدپور مجید، شریعتی نیاسر مالک. سیستم بازیافت حرارت اتلافی خودروهای سنگین بر مبنای سیکل رانکین ارگانیک. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (7) :1633-1643

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-18707-fa.html


1- گروه مهندسی سیستم‌های انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران
2- گروه مهندسی سیستم‌های انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران ، Amidpour@kntu.ac.ir
3- گروه انرژی و محیط زیست، پژوهشگاه نیرو، تهران
چکیده:   (1248 مشاهده)

با وجود پیشرفت‌های اخیر در بهبود کارآیی موتورهای دیزل، بیش از نیمی از انرژی ورودی سوخت به‌صورت حرارت اتلافی از اگزوز، سرمایش موتور یا از طریق تشعشع از سطوح داغ موتور، به محیط منتقل می‌شود. از طرفی موتورهای احتراق داخلی یکی از اصلی‌ترین منابع آلایندگی هوا به شمار می‌روند که موجب بروز مشکلات عمده‌ای از قبیل تخریب لایه ازون، گرم‌شدن زمین و به‌خطرافتادن سلامت موجودات زنده شده است. بازیافت حرارت اتلافی موتورهای احتراق داخلی، راهکاری برای افزایش راندمان این موتورها و کاهش آلایندگی محیطی ارایه می‌دهد. یک روش نسبتاً کم‌هزینه و ساده به‌منظور بازیافت حرارت اتلافی موتورهای احتراق داخلی، استفاده از سیکل رانکین به‌‌منظور تولید توان مکانیکی برای تبدیل به توان الکتریکی و ذخیره در باتری برای کاربردهای برقی خودرو است. در این مقاله امکان استفاده از سیستم بازیافت حرارتی اگزوز اتوبوس بدون استفاده از حرارت سایر منابع بازیافتی، با استفاده از سیکل رانکین ارگانیک، به‌منظور افزایش راندمان موتور دیزل اتوبوس مورد بررسی قرار گرفته است. براساس میزان حرارت قابل استحصال از اگزوز اتوبوس در چند حالت کاری موتور دیزل، میزان دبی سیال عامل و توان خروجی سیکل رانکین محاسبه شده است. نتایج محاسبات، افزایش ۵/۱کیلوواتی توان موتور دیزل معادل با رشد ۱/۱۲درصدی راندمان موتور، در شرایط بار جزئی موتور را نشان می‌دهد. توان مکانیکی تولیدی توسط میکروژنراتور به توان الکتریکی تبدیل می‌شود و در باتری به‌منظور استفاده در تجهیزات برقی خودرو از قبیل فن‌ها و لامپ‌ها و همچنین شارژ گوشی سرنشینان، ذخیره می‌شود.
 

متن کامل [PDF 913 kb]   (142 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول