دوره 19، شماره 1 - ( 1397 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 53-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhzadeh G, Nazififard M, Maddahian R, Kazemi K. Numerical Simulation of Nanofluid Heat Transfer in a Tube Equipped with Twisted Tape Using the Eulerian-Lagrangian Two-Phase Model. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (1) :53-62
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-19047-fa.html
شیخ زاده قنبرعلی، نظیفی فرد محمد، مداحیان رضا، کاظمی خدیجه. شبیه‌سازی عددی انتقال حرارت نانوسیال در یک لوله مجهز به نوار پیچشی با استفاده از مدل دوفازی اویلری- لاگرانژی. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 19 (1) :53-62

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-19047-fa.html


1- گروه حرارت و سیالات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، sheikhz@kashanu.ac.ir
2- پژوهشکده انرژی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
3- گروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- گروه حرارت و سیالات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (168 مشاهده)
امروزه افزایش کارآیی و بهینه‌سازی سیستم‌های انرژی از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی دارای اهمیتی ویژه‌ است. تاکنون روش‌های مختلفی برای افزایش انتقال حرارت در سیستم‌های حرارتی پیشنهاد شده است که از آن جمله می‌توان به استفاده از نانوسیالات و به‌کارگیری انواع مغشوش‌کننده‌های جریان سیال اشاره نمود. در مقاله حاضر، به‌کارگیری توأمان نانوسیال و نوارهای پیچشی به‌منظور ارتقای ضریب انتقال حرارت به‌صورت عددی بررسی شده است. در شبیه‌سازی عددی از یک مدل دوفازی اویلری- لاگرانژی استفاده شده است. همچنین، مدل‌های مختلف آشفتگی برای شبیه‌سازی آشفتگی سیال مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که افزایش کسر حجمی نانوذرات، کاهش نسبت پیچش و افزایش عدد رینولدز منجر به افزایش انتقال حرارت می‌شود. با کاهش نسبت پیچش از ۱۵ به ۵، مقدار انتقال حرارت از ۸ تا ۱۶% افزایش می‌یابد. با افزایش عدد رینولدز از ۱۰۰۰۰ به ۲۰۰۰۰، اختلاف دمای حداکثر مقاطع تا ۴/۵% کاهش را نشان می‌دهد. همچنین، مشاهده شد که با حرکت به سمت پایین‌دست جریان، مقدار اختلاف دمای حداکثر مقاطع کاهش می‌یابد. افزایش انتقال حرارت با حرکت بیشتر سیال و افزایش اثرات بیشتر نوار پیچشی به ‌سمت پایین‌دست از دلایل این کاهش هستند.
متن کامل [PDF 1423 kb]   (59 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
* نشانی نویسنده مسئول: کاشان، دانشگاه کاشان، دانشکده مهندسی مکانیک، گروه حرارت و سیلات. کد پستی: 8731753153

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول