دوره 19، شماره 7 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 7 صفحات 1687-1695 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafati Zarkak M, Barati E, Abolfazli Esfahsni J. Numerical Study of Energy Harvesting of Vortex Induced Vibration Phenomenon of Circular Cylinder with Various Sectors at Low Reynolds Number. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (7) :1687-1695
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-19173-fa.html
رفعتی زرکک مهدی، براتی ابراهیم، ابوالفضلی اصفهانی جواد. بررسی عددی استحصال انرژی از پدیده ارتعاشات القایی گردابه در سیلندر دایروی با قطاع‌های متفاوت در اعداد رینولدز پایین. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (7) :1687-1695

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-19173-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران ، e.barati@khayyam.ac.ir
3- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (276 مشاهده)
در این پژوهش، اثر هندسی سیلندر دایروی با قطاع‌های متفاوت روی ارتعاشات القایی گردابه با هدف استحصال انرژی از آن به روش عددی بررسی شده است. با توجه به پدیده ریزش گردابه‌ای فون کارمن، هنگام عبور جریان از روی اجسام بلاف و در نتیجه ایجاد ارتعاش در جسم، می‌توان با دریافت این انرژی و تبدیل آن به انرژی مطلوب از این پدیده استفاده نمود. در این پژوهش تمرکز روی یافتن یک هندسه سیلندر با ارتعاشات بیشتر نسبت به سیلندر مبنا (سیلندر دایروی) بوده که برای این منظور سیلندر دایروی با قطاع‌های مختلف شامل نسبتهای ۰/۵، ۰/۶، ۰/۷، ۰/۸، ۰/۹ و ۱ در دو جهت قرارگیری پیشانی قوس‌دار (AF) و پیشانی تخت (FF) رو به جریان و در رینولدزهای ۱۰۰ و ۲۰۰ مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی‌ها در دو حوزه‌ی سیالاتی و ارتعاشی انجام شده و در قسمت سیالاتی با کمک دینامیک سیالات محاسباتی نیروی‌های آیرودینامیکی وارده به سیلندر محاسبه شده است. در قسمت ارتعاشی، با نوشتن برنامه در نرم‌افزار میپل، جابه‌جایی سیلندر و در نهایت توان بالقوه قابل استحصال از سیال محاسبه شده است. نتایج نشان می‌دهند که در رینولدزهای ۱۰۰ و ۲۰۰ به‌ترتیب سیلندر دایروی با نسبت قطاع ۵/۰ و ۶/۰ در جهت قرارگیری FF دارای بیشترین توان دریافتی از سیال است و نسبت به سیلندر دایروی در رینولدزهای ۱۰۰ و ۲۰۰ به‌ترتیب ۳/۵ و  ۵/۳ برابر افزایش توان را دارا است. همچنین در سیلندر با قطاع یکسان همواره سیلندر با جهت قرارگیری FF توان بیشتری نسبت به سیلندر در جهت AF تولید می‌کند.
متن کامل [PDF 1348 kb]   (125 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول