دوره 13، شماره 15 - ( ويژه‌نامه سوم 1392 )                   جلد 13 شماره 15 صفحات 22-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mapar M, Heidarinejad G, Pasdarshahri H. Numerical Investigation of Two Simultaneous Fires in a Tunnel and Evaluation of the Obstructive Influence of Vehicles by Large Eddy Simulation. Modares Mechanical Engineering 2014; 13 (15) :10-22
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-1927-fa.html
ماپار مریم، حیدری نژاد قاسم، پاسدار شهری هادی. بررسی عددی دو آتش‏سوزی همزمان در یک تونل و ارزیابی اثر گرفتگی ناشی از خودروها به روش شبیه‏سازی گردابه‏های بزرگ. مهندسی مکانیک مدرس. 1392; 13 (15) :10-22

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-1927-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- تهران، بزرگراه جلال آل احمد، استاد دانشگاه تربیت مدرس، بخش مهندسی مکانیک، اتاق 309
چکیده:   (5900 مشاهده)
در این مقاله به مدل¬سازی دو حریق در تونل، با آرایش مختلفی از خودروها با ابعادی متفاوت در بالادست، به کمک نرم¬افزار FDS پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان می‏دهد که رفتار دو حریق درون تونل به فاصله آن‏ها از یکدیگر بستگی دارد. برای خودروهای کوچک با آرایش‏های مختلف سرعت بحرانی برای فواصل متفاوت آن‏ها از آتش تقریباً ثابت مانده ولی برای خودروهای متوسط اندازه گرفتگی در تونل بصورتی خواهد بود که باعث تقویت نیروی اینرسی ناشی از جریان باد نسبت به نیروی شناوری ناشی از پلوم آتش در آن مقطع از تونل می‏شود. با توجه به نتایج بدست آمده، زمانی که فاصله گرفتگی از حریق کم است به سرعت تهویه کمتری برای جلوگیری از برگشت دود در تونل نیاز است. همچنین هنگامی که فاصله مجموعه خودروها تا حریق به اندازه کافی زیاد باشد، اثر گرفتگی بر حریق خنثی می‏شود و سرعت تهویه بحرانی معادل سرعت تهویه بدون حضور خودرو است.
متن کامل [PDF 1492 kb]   (4112 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: احتراق|انتقال حرارت و جرم|جریان آشفته|دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: 1392/5/4 | پذیرش: 1392/6/20 | انتشار: 1392/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.