دوره 19، شماره 3 - ( 1397 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 549-558 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi M, Kouhikamali R. Numerical and Experimental Investigation of the Effect of Droplet Collision Regime to Surface on the Performance of the Separation of Water Droplets from Air in a Zigzag Demister. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (3) :549-558
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-19609-fa.html
کریمی معصومه، کوهی‌کمالی رامین. بررسی عددی و آزمایشگاهی تاثیر رژیم برخورد قطره با سطح بر عملکرد جداسازی قطره‌های آب از هوا در دمیستر زیگزاگی. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 19 (3) :549-558

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-19609-fa.html


1- گروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، kouhikamali@guilan.ac.ir
چکیده:   (1043 مشاهده)
در مطالعه حاضر، عملکرد دمیستر زیگزاگی برای جداسازی قطره‌های پراکنده مایع از جریان گاز، به روش عددی بررسی شده است. به‌طور کلی قطره‌های مایع در برخورد با پره دمیستر و تشکیل فیلم مایع، از جریان گاز جدا می‌شوند. با توجه به انرژی برخورد قطره به سطح، احتمال رخداد پدیده فروپاشی قطره و تبدیل آن به قطره‌های کوچکتر وجود دارد. این موضوع، کاهش راندمان جداسازی سیستم را به‌دنبال خواهد داشت. در این پژوهش، با تمرکز بر رژیم برخورد جریان در نزدیک سطح، سعی شده است تا تاثیر پارامترهای جریان و هندسه پره بر راندمان جداسازی و اُفت فشار جریان بررسی شود. برای شبیه‌سازی جریان و مسیر حرکت ذره از دیدگاه اویلر- لاگرانژ استفاده شده است. در این تحقیق، نمونه آزمایشگاهی دمیستر طراحی و ساخته شده است. نتایج حلگر عددی با استفاده از داده‌های آزمایشگاهی این دمیستر اعتبار سنجی گردید. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد با افزایش سرعت جریان گاز (افزایش انرژی برخورد)، راندمان جداسازی کاهش می‌یابد به‌گونه‌ای که با افزایش ۵/۲برابری سرعت جریان گاز، راندمان جداسازی به میزان۱۰% کاهش می‌یابد. همچنین مشخص شد که افزایش قطر و بزرگ‌شدن قطره‌ها، افزایش راندمان جداسازی را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر انتخاب هندسه پره بر میزان اُفت فشار جریان عبوری از دمیستر اثر قابل توجهی دارد. به‌گونه‌ای که با افزایش ۵۰% در زاویه راس پره، اُفت فشار جریان ۵ برابر افزایش می‌یابد.
متن کامل [PDF 882 kb]   (320 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول