دوره 19، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 397-405 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zhaleh Rafati M, Javadi A, Taheri Nejad M, Chini S. Numerical Analysis of Water Injection Effect on NOx Reduction of MGT-40 Gas Turbine. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (2) :397-405
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-21533-fa.html
ژاله‌رفعتی میلاد، جوادی آیدین، طاهری‌نژاد مریم، چینی سیدفرشید. بررسی عددی تاثیر تزریق آب بر کاهش آلاینده NOx توربین گاز MGT-40. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 19 (2) :397-405

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-21533-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2- گروه مهندسی خودرو، دانشکده مکانیک، دانشکده فنی شهید منتظری مشهد، مشهد، ایران
3- شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، تهران، ایران
4- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، chini@ut.ac.ir
چکیده:   (158 مشاهده)
برای کاهش آلاینده‌های خروجی توربین گاز تولیدکنندگان این توربین‌ها همواره به‌دنبال تکنولوژی‌های جدید هستند. یکی از آلاینده‌های مهم توربین‌های گاز در حالتی که گاز طبیعی می‌سوزانند، اکسیدهای نیتروژن است. در دماهای بالا NOx حرارتی اصلی‌ترین علت تشکیل NOx در توربین گاز است؛ در نتیجه تزریق آب در دماهای بالا منجر به کاهش NOx می‌شود. ولی باید توجه کرد که تزریق آب منجر به افزایش آلاینده مونواکسید کربن و همچنین صدمه به محفظه احتراق می‌شود. در نتیجه مقدار بهینه دبی آب تزریق‌شده به داخل محفظه احتراق مقداری است که NOx را به حد مورد قبول استاندارد محیط زیست برساند. برای پی‌بردن به مقدار بهینه دبی آب، احتراق داخل محفظه را برای حالت‌های تمام‌بار و بارجزیی، ابتدا بدون تزریق آب و سپس با تزریق آب به روش عددی مورد بررسی قرار دادیم. تزریق آب با دبی و دماهای مختلف انجام شد تا مقدار بهینه دبی و دمای آب به دست آید. نتایج نشان داد که در حالت تمام‌بار دبی بهینه برای تزریق آب برابر با ۱۰۰% مقدار سوخت تزریق‌شده و فشار لازم برای تزریق آب نیز در حالت تمام‌بار برابر با ۲۴/۴۵ بار است. در حالت بار جزیی (دبی سوخت برابر ۷۵% دبی سوخت تمام‌بار) مقدار بهینه تزریق آب برابر با ۸۰% مقدار سوخت تزریق شده است. در این حالت فشار لازم برای تزریق آب حدود ۱۶/۵ بار است. همچنین نتایج نشان می‌دهند که تغییر دمای آب در محدوده ˚C۸۰-۱۰ تاثیر قابل توجهی بر تولید آلاینده NOx ندارد و می‌توان آب را با همان دمای محیط برای تزریق ارسال کرد.
 
متن کامل [PDF 1431 kb]   (58 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی مکانیک. کد پستی: 1417613131

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول