دوره 19، شماره 7 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 7 صفحات 1741-1750 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaeyan M, Hojaji M. Experimental investigation of the penetration effects of opposite dual protuberances on thrust vector of a supersonic C-D nozzle. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (7) :1741-1750
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-21664-fa.html
بابائیان محمدرضا، حججی محمد. بررسی تجربی اثرات میزان نفوذ برآمدگی‌های دوگانه متقابل بر بردار پیشرانش یک نازل همگرا- واگرا در رژیم مافوق صوت. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (7) :1741-1750

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-21664-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران
2- دانشکده فنی و مهندسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران
چکیده:   (346 مشاهده)
در این تحقیق اثرات استفاده از برآمدگی‌های دوگانه به‌عنوان یک روش کنترل بردار تراست در یک نازل همگراواگرا در رژیم مافوق صوت که عدد ماخ اسمی آن ۲ است به‌صورت تجربی مورد بررسی قرار می‌گیرد. فشار کل نازل در کلیه آزمایش‌ها ثابت در نظر گرفته شده است. سیال آزمایش هوا است. برآمدگی‌های مورد استفاده دو قطعه استوانه‌ای­شکل است که جلوی جریان در قسمت واگرای نازل قرار داده می‌شود. این برآمدگی‌ها در موقعیت‌های ۶۰% و ۹۰% طول قسمت واگرای نازل از گلوگاه نازل نصب شده‌اند و به‌صورت همزمان در مسیر جریان اصلی اعمال می‌شود. برآمدگی‌ها در حالت متقابل و روبروی هم بر دیواره نصب شده و اثرات تغییر نسبت میزان نفوذ برآمدگی‌ها ‌* H/Dبر زاویه بردار تراست و مولفه‌های بردار تراست با اندازه‌گیری نیروهای وارد بر نازل به دست آمده است. همچنین میدان جریان نیز به‌وسیله تصویربرداری شلرین و اندازه‌گیری تغییرات فشار روی دیواره‌های نازل اندازه‌گیری شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهند که استفاده از برآمدگی‌های دوگانه متقابل می‌تواند بر زاویه بردار تراست تاثیر چشمگیری داشته باشد و زاویه بردار تراست را تا ۴/۳۵درجه نیز در شرایط بررسی‌شده افزایش دهد. همچنین، نتایج نشان می‌دهند که این روش در بدترین شرایط می‌تواند تا ۵/۵% از مقدار تراست محوری را کاهش دهد.
متن کامل [PDF 1207 kb]   (145 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA