دوره 19، شماره 4 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 937-945 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazare M, Taghizadeh M, Aghaeinezhad S. Individual Pitch Angle Robust Control of a Variable Speed Wind Turbine to Mitigate Mechanical Loads. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (4) :937-945
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-24519-fa.html
مزارع محمود، تقی‌زاده مصطفی، آقایی‌نژاد سیدمرتضی. کنترل مقاوم زاویه پیچ مستقل یک توربین بادی سرعت متغیر به‌منظور کاهش بارهای مکانیکی. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (4) :937-945

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-24519-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، mo_taghizadeh@sbu.ac.ir
چکیده:   (462 مشاهده)
اساساً برای کنترل توان خروجی و کاهش بارهای مکانیکی در سرعت‌های باد بالاتر از مقدار نامی از کنترل‌کننده زاویه پیچ استفاده می‌کنند. در این مقاله، توربین باد بر مبنای مدل دوجرمی ساده‌شده، مدل‌سازی ‌شده است و کنترل‌کننده مد لغزشی تطبیقی برای کنترل زاویه پیچ بر مبنای استراتژی کنترل مستقل زاویه پیچ، طراحی شده است. به‌منظور استفاده از استراتژی کنترل مستقل زاویه پیچ، روش تک‌پره به کار گرفته شده است. با تقسیم مدل توربین باد به زیرسیستم‌های آیرودینامیک و مکانیک، معادلات حاکم بر هر کدام از زیرسیستم‌ها استخراج شد. با طراحی و اعمال کنترل‌کننده مد لغزشی تطبیقی بر مدل دوجرمی توربین باد، رفتار سیستم نسبت به ورودی‌های باد پله و توربولانسی مشاهده و شبیه‌سازی شده و همچنین به‌منظور اعتبارسنجی عملکرد کنترل‌کننده مد لغزشی تطبیقی بر رفتار سیستم، شبیه‌ساز فست استفاده شده است. پروفیل‌های باد مورد استفاده در شبیه‌ساز فست با استفاده از نرم‌افزار توربسیم تولید شده‌اند. به‌منظور مطالعه اثرات تغییرات محیطی روی رفتار دینامیکی سیستم، پاسخ کنترل‌کننده‌ در حضور عدم قطعیت پارامتری سیستم بررسی شده است. لازم به ذکر بوده که در هر یک از این شبیه‌سازی‌ها، خطای ردیابی سرعت روتور در معیارهای مختلف محاسبه و ارزیابی شده است.
 
متن کامل [PDF 540 kb]   (246 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۶/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول