دوره 13، شماره 1 - ( 1392 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 1-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

talebitooti R. Enhancing rollover threshold of fuel tanks based on designing optimization algorithm. Modares Mechanical Engineering. 2013; 13 (1) :1-12
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-2509-fa.html
شجاعی فرد محمد حسن، طالبی توتی روح الله، یارمحمدی سطری صادق. بهینه سازی آستانه ی واژگونش تانکر خودروهای حامل سوخت بر مبنای طراحی الگوریتم بهینه سازی سطح مقطع تانکر. مهندسی مکانیک مدرس. 1392; 13 (1) :1-12

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-2509-fa.html


1- دانشگاهه علم وصنعت ایران
2- دانشگاه علم و صنعت ایران
3- دانشگاه علم وصنعت ایران
چکیده:   (3389 مشاهده)
در این مقاله الگوریتمی جهت بهینه سازی سطح مقطع تانکر بر مبنای کمینه کردن همزمان دو تابع گشتاور واژگونش و ارتفاع مرکز جرم سیال و با استفاده از تابع بی اسپیلاین پیشنهاد شده است که آستانه واژگونش تانکر را بهبود می بخشد. این الگوریتم با دریافت مشخصات ظرفیتی تانکر به عنوان ورودی، تابع بی اسپیلاین درجه چهار با 10 نقطه کنترلی را پیشنهاد می دهد که پایداری بیشتری نسبت به تانکرهای استوانه ای دارد. سپس این تابع با استفاده از الگوریتم ژنتیک در پرشدگی های گوناگون بهینه می شود. این الگوریتم در ابتدا بر مبنای تابع بی اسپیلاین درجه 3 با 8 نقطه کنترلی بنا نهاده می گردد و سپس با بهینه سازی و میانگین گیری، بازه انتخاب نقاط کنترلی اصلاح شده و تعداد درجه و نقاط کنترلی تابع بی اسپیلاین افزایش می یابد. پارامترهای مؤثر در بهینه سازی این تابع با استفاده از الگوریتم ژنتیک مانند نرخ جهش و تعداد جمعیت ارزیابی شده و نرخ جهش 4 تا 6 درصد و جمعیت حداقل 40 نفر به عنوان مناسب ترین عملگرها در نظر گرفته می شود. الگوریتم ارائه شده در این مقاله، روشی سریع و دقیق برای بهینه سازی تانکرهای متفاوت در عین حفظ سادگی کاربری در صنعت می باشد که پایداری تانکر را به میزان 10 درصد بهبود می بخشد.
متن کامل [PDF 1490 kb]   (1682 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ارتعاشات
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۷/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۱/۱۰/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA