دوره 17، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 30-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodaei-Mehr J, Khakpour Komar Sofla A, Ahmadi Khiyavi O, Hamed M A, Baheri Islami S. Dynamic Behavior of a Turbojet Engine in Response to Fuel Flow Rate. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (1) :23-30
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-2722-fa.html
خدایی مهر جواد، خاکپور کمار سفلی امین، احمدی خیاوی امید، حامد محمد علی، باهری اسلامی سیما. مدل سازی دینامیکی رفتار گذرای موتور توربوجت به ازای تغییرات دبی سوخت. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (1) :23-30

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-2722-fa.html


1- مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
2- دانشگاه تبریز، دانشکده مهندسی مکانیک
3- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
چکیده:   (5648 مشاهده)
در مطالعه‌ی حاضر، رفتار گذرای موتور توربوجت تک‌ شفته در اثر اعمال تغییرات دبی سوخت با استفاده از مدل مرتبه‌ی چهارم غیر خطی و بر اساس معادلات دینامیک حرکت طولی هواپیما، دینامیک کمپرسور، دینامیک توربین و دینامیک دورانی روتور مورد بررسی قرار گرفته است. مدل‌سازی بر پایه‌ی زمان و ارائه‌ی وضعیت متغیرهای ترمودینامیکی در طول مدت مدل ‌سازی و همچنین در دسترس قرار دادن متغیرهای ترمودینامیکی در تمامی پنج قسمت موتور، جزو مزیت‌های این تحقیق نسبت به مطالعات قبلی انجام شده است. به علاوه استفاده از روش حجم ذخیره شده در اجزا یکی دیگر از برتری‌های این بررسی نسبت به مطالعات قبلی است. در این روش با اعمال تغییرات فشار و دما ناشی از ذخیره‌ی جرم در اجزا به مدلی بسیار دقیق‌تر دست یافته شده است. با بهره‌ گیری از روش مذکور و نیز استفاده از روابط ترمودینامیکی و دینامیک گاز، معادلات کلی حاکم بر موتور به دست آمده و با شبیه سازی در نرم افزار متلب، اثر تغییرات دبی سوخت بر متغیرهای مورد نظر بررسی شده ‌است. لازم به ذکر است که در مدل سازی، پرواز به صورت افقی و در ارتفاع مشخص 2500 متر در نظر گرفته شده است. تغییرات تراست موتور با زمان به عنوان کمیت مطلوب مدل‌سازی ارائه شده است. اضافه کردن تغییرات سرعت هواپیما به ورودی موتور، به عنوان کمیت موثر در دبی ورودی، از دیگر اقدام‌های موثر برای افزایش دقت مدل‌سازی بوده ‌است. مدل ‌سازی تغییرات تراست موتور بر حسب زمان امکان طراحی کنترلر مناسب را به عنوان گام بعدی تحقیق فراهم می‎کند.
متن کامل [PDF 1170 kb]   (2571 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سایر......
دریافت: 1395/7/3 | پذیرش: 1395/8/10 | انتشار: 1395/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.