دوره 17، شماره 6 - ( 6-1396 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 256-248 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahravi M, heidari N. Modelling Wheel Motion in order to prevent Slipping as it Braking: Using Classic Models and FEM. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (6) :248-256
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-277-fa.html
شهروی مجید، حیدری نجفعلی. مدلسازی حرکت چرخ قطار به منظور جلوگیری از لغزش در هنگام ترمزگیری از منظر تئوری‌های کلاسیک و آنالیز المان محدود. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (6) :248-256

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-277-fa.html


1- دانشگاه علم و صنعت ایران
2- کارشناس ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (4593 مشاهده)
آشکارسازی و جلوگیری از لغزش چرخ در دینامیک حرکت قطارها از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. در عین حال؛ عملکرد ماشینهای ریلی وابسته به ناحیه بسیار کوچکی‌ست که چرخ و ریل با یکدیگر تماس دارند. در این تحقیق سه مدل تماسی غیر بیضوی مورد ارزیابی و قیاس در مقابل یکدیگر از منظر ناحیه تماس، فشار وارده، توزیع پیشران و نیروهای خزشی قرار خواهند گرفت.. در این میان مدل‌هایی از جمله جانسون و کالکر در این خصوص به خوبی توانسته‌اند رفتار چرخ و ریل را در ناحیه مورد نظر پیش‌بینی کنند. حال آنکه فرض اولیه تمامی این تئوری‌ها جسم نیمه بی‌نهایت بوده است که این فرضیه خطاهای بسیاری را در مسئله وارد خواهد کرد مخصوصا زمانی که فلانج تیر به گوشه ریل برخورد نماید. همچنین لازم به ذکر است که تئوری‌های مذکور در هنگام اشباع ناحیه لغزش به درستی نمی‌توانند پاسخگوی مسئله باشند. از این رو در این تحقیق دو مدل از مهندسی خودرو و آنالیز المان محدود –که محدودیت‌های فوق را ندارند- جهت بررسی مسئله، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهندسی خودرو بدلیل کار با لغزش‌های زیاد توانایی پیش‌بینی دینامیک حرکت را در ناحیه اشباع داراست. در نهایت با عنایت به نتایج بدست آمده، تئوری‌های تیر، بریستل و آنالیز المان محدود تطابق بسیار مناسبی با نتایج آزمایشات عملی نشان دادند. در تحقیق پیش‌رو چرخ S1002 در تماس با ریل UIC60 قرار داشته و در سرعت‌های اولیه 30، 60، 100 و 140 کیلومتر بر ساعت ممان ترمزی اعمال می‌گردد.
متن کامل [PDF 1735 kb]   (6468 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سایر......
دریافت: 1395/11/18 | پذیرش: 1396/2/7 | انتشار: 1396/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.