دوره 19، شماره 12 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 12 صفحات 2917-2925 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi M, Yousefi J, Ahmadi M. Investigation the Effect of Loading Rates on Fracture Toughness of Loading Mode I in Glass / Epoxy Composite Laminates by Acoustic Emission. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (12) :2917-2925
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-28383-fa.html
حبیبی مهدی، یوسفی جلال، احمدی نجف آبادی مهدی. بررسی اثر نرخ بارگذاری بر تعیین چقرمگی شکست کامپوزیت شیشه/اپوکسی تحت بارگذاری مود یک با استفاده از آکوستیک امیشن. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (12) :2917-2925

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-28383-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران ، ahmadin@aut.ac.ir
چکیده:   (997 مشاهده)
جدایش یا ترک‌خوردگی بین لایه‌ای یکی از مهم‌ترین عیوب در مواد کامپوزیتی لایه­ای است. وجود این عیب در یک سازه باعث کاهش استحکام و در نتیجه از کار افتادگی آن سازه می‌شود. برای بررسی عوامل موثر در جدایش بین لایه­ای نیاز به تحلیل پارامترهای موثر در بارگذاری است. در این مقاله تاثیر تغییر نرخ بارگذاری بر مکانیزم خرابی در مود I شکست با استفاده از آکوستیک امیشن برای نمونه­های تک‌جهته ساخته‌شده از الیاف شیشه/رزین اپوکسی مورد تحلیل و بررسی قرار می­گیرد. ابتدا نمونه­های کامپوزیتی مطابق استاندارد ساخته شده و با نرخ­های مختلف جابه‌جایی تحت بارگذاری قرار داده می­شوند. داده­های نیرو، جابه­جایی و میزان رشد ترک بر حسب زمان برای نرخ‌های متفاوت بارگذاری برای محاسبه دقیق نرخ آزادسازی انرژی کرنشی علاوه بر اکستنسیومر از دوربین دینو هم استفاده شده است. در این مقاله روشی با قابلیت اطمینان بالا برای ارزیابی جدایش بین لایه­ای در کامپوزیت­های لایه­ای با استفاده از روش نشر آوایی پیشنهاد شده است. با مقایسه دیتاهای مکانیکی و سیگنال­های آکوستیک امیشن، رفتار مکانیکی به‌دست‌آمده برای هر نرخ بارگذاری، مشخص می­شود به‌طوری که رفتار مکانیکی ماده کامپوزیتی با تغییر نرخ بارگذاری کاملاً متفاوت خواهد بود. نتایج نشان می­دهد که با افزایش نرخ بارگذاری، رزین خاصیت الاستیکی خود را از دست داده و نمونه از خود رفتار سختتری نشان داده و کاملاً ترد عمل می­کند به گونه­ای که فرآیند خرابی قطعه عوض می­شود. با استفاده از سیگنال­های آکوستیک امیشین روند خرابی و رشد ترک صحت‌سنجی شد. مقادیر چقرگی شکست حاصل از تجمع سیگنال­های انرژی آکوستیک امیشن تطابق خوبی با مقادیر تجربی داشته است.
متن کامل [PDF 762 kb]   (43 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۹/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول