دوره 19، شماره 9 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 9 صفحات 2093-2104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhtiari E. Effects of Oscillation Parameters of a Wind Turbine Airfoil with Slip Velocities on Aerodynamic Loads. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (9) :2093-2104
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-29898-fa.html
بختیاری احسان. اثرات پارامترهای نوسان ایرفویل توربین بادی در حضور سرعت لغزشی بر بارهای آیرودینامیک. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (9) :2093-2104

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-29898-fa.html


دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، ebakhtiari@ut.ac.ir
چکیده:   (454 مشاهده)
یک ایرفویل توربین بادی توسط ابزار دینامیک سیالات به‌منظور بررسی اثر نوسان ایرفویل و شرط مرزی لغزشی بر کارآیی آن تحلیل شد. شرط مرزی لغزشی ناشی از اعمال سطح فوق آب‌گریز بوده است، چرا که سیالات روی سطوح فوق آب‌گریز می‌لغزند. سطوح فوق آب‌گریز می‌توانند یخ‌زدگی پره را به تأخیر بیندازند. این سطح بر ناحیه لبه جلویی فرض شده است. یخ‌زدگی پره بیشتر می‌تواند در این ناحیه رخ دهد. پارامترهای حرکت نوسانی ایرفویل به‌اندازه‌ای انتخاب شد که پدیده واماندگی دینامیکی مدل‌سازی شد. پدیده واماندگی دینامیکی سبب افزایش شدید بارگذاری روی پره می‌شود. واماندگی دینامیکی با ایجاد دو گردابه لبه جلویی وگردابه پشتی مرتبط است. سه فرکانس کاهیده نوسان ۰۵/۰= ، ۰۸/۰ و ۱۲/۰ و سه اختلاف فاز  در طول‌های لغزشی متفاوت سطح فوق آب‌گریز بررسی شد. در این راستا مدل گذار SST برای تحلیل ایرفویل SD۷۰۳۷ در عدد رینولدز ۱۰۴×۴= اعمال شده است. نتایج نشان داده‌اند که اعمال یک سطح فوق‌ آب‌گریز با طول‌های لغزشی نسبتاً پایین نمی‌تواند در حرکت نوسانی ایرفویل مفید باشد؛ اما در طول‌های لغزشی بیش از ۱۰۰میکرون، ضرایب آیرودینامیک تغییر زیادی کرد. در بیشترین فرکانس نوسان، ضرایب برآ و پسا به‌ترتیب به اندازه ۱۲ و ۴۰% کاهش یافت. افزایش طول لغزشی تشکیل گردابه و زاویه‌ی واماندگی را به تعویق انداخته است.
متن کامل [PDF 2364 kb]   (49 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول