Hoseiniparast M, Ghadiri B, Fallah S. Numerical study of the effect of angle and distance between hub and shroud at the output passage of impeller in one stage of ESP pump. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (6) :149-156
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-3103-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه تربیت مدرس
2- استادیار دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشجوی دکترا/دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (4023 مشاهده)
استفاده از پمپهای گریز از مرکز در صنایع نفتی کاربرد فراوان و نقشی حیاتی دارند. از این رو بهینه سازی پمپهای گریز از مرکز مورد استفاده در صنایع نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله جریان سهبعدی در پمپ گریز از مرکز غوطهور الکتریکی شبیهسازی عددی شده و اثر فاصله و زاویه میان هاب و شرود در کانال خروجی ایمپلر پمپ بر عملکرد آن ارزیابی شده است. هدف از این مقاله بررسی اثر تغییرات هندسی ایمپلر بر عملکرد و الگوی جریان درون یک طبقه از پمپ میباشد. مدل ارائه شده در این مقاله یک پمپ گریز از مرکز با سرعت دورانی 3500 دور بر دقیقه با شش پره ایمپلر و هشت پره دیفیوزر میباشد. این تحقیق با استفاده از نرم افزار سی.اف.ایکس انجام شدهاست. برای مدلسازی حرکت ایمپلر و دیفیوزر از روش قابهای مرجع چندگانه و برای ارتباط میان آنها از رابط روتور ایستا بهره گرفته شد. همچنین با بکارگیری مدل آشفتگی کا امگا اس.اس.تی شبیهسازی انجام شده است. نتایج شبیهسازی مطابقت خوبی با نتایج تجربی دارد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که با افزایش 8.25 درجه در زاویه میان هاب و شرود مقادیر هد و راندمان پمپ افزایش مییابند. همچنین نتایج نشان دادند که مقدار بهینه فاصله میان هاب و شرود با هدف بیشینه شدن همزمان هد و راندمان، 1 میلیمتر میباشد. تغییر همزمان دو پارامتر یک طبقه از پمپ باعث افزایش 7.6% هد و افزایش 1.65% راندمان شد، این تغییرات بیشتر به واسطه کاهش ناحیه جدایش جریان روی پره های دیفیوزر رخ داده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ماشینهای سیالاتی دریافت: 1395/12/1 | پذیرش: 1396/2/12 | انتشار: 1396/3/13