Tikani R, Ziaei Rad S, Vahdati N, Heidari S. Design and Modeling of an Active Hydraulic Engine Mount Using FXLMS Algorithm for Automotive Applications. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (1) :59-66
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-3167-fa.html
تیکنی رضا، ضیائی راد سعید، وحدتی نادر، حیدری سمیه. طراحی و مدلسازی دسته موتور هیدرولیکی فعال برای کاربرد خودرو با بهرهگیری از الگوریتم کنترل وفقی FXLMS. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (1) :59-66
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-3167-fa.html
1- هیات علمی/دانشگاه صنعتی اصفهان
2- هیات علمی/دانشگاه پترولیم امارات متحده عربی
3- دانشگاه صنعتی نانیانگ، سنگاپور
چکیده: (6128 مشاهده)
دسته موتورهای هیدرولیکی به طور گسترده در صنایع هوایی و خودرویی برای جداسازی ارتعاشات و راحتی بیشتر مسافران مورد استفاده قرار میگیرند. در این پژوهش دسته موتور هیدرولیکی فعالی ارائه گردیده است که علاوه بر قابلیت جداسازی ارتعاشات در گستره وسیعی از فرکانسها، قابلیت تبدیلشدن به یک مستهلک کننده و همچنین قابلیت تبدیلشدن به یک دسته موتور شبه فعال را دارا میباشد. طراحی جدید شامل یک دسته موتور هیدرولیکی غیرفعال، یک عملگر الکترومغناطیسی و یک مدار الکتریکی شامل خازن و کلیدهای قطع و وصل میباشد. عملگر الکترومغناطیسی در محفظه پایینی قرار گرفته است و وظیفه تغییر در سختی حجمی آن محفظه و در نتیجه تأثیر بر سختی دینامیکی دسته موتور را بر عهده دارد. مدار الکتریکی یک خازن را به صورت موازی با سیمپیچ مغناطیسی قرار میدهد و در هنگام اعمال بارهای ضربهای امکان تغییر در ویژگیهای دسته موتور از جداساز ارتعاشات به مستهلک کننده را فراهم میآورد. مدل فیزیکی و روابط ریاضی مربوط به این دسته موتور به طور کامل ارائه گردیده است. در انتها با به کارگیری الگوریتم کنترل وفقی FXLMS کارایی دسته موتور در حالت فعال نشان داده شده و با حالت غیر فعال مقایسه گردیده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
کنترل دریافت: 1393/6/3 | پذیرش: 1393/7/20 | انتشار: 1393/9/1