دوره 11، شماره 1 - ( 3-1390 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 40-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goudarzi K, jandeghi shahi V. Numerical investigation of aerodynamic phenomena with passing manoeuvres. Modares Mechanical Engineering 2011; 11 (1) :29-40
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-3272-fa.html
گودرزی کوروش، جندقی شاهی وحید، شجاعی فرد محمدحسن. بررسی و شبیه سازی پدیده آئرودینامیک خودرو در هنگام عبور از خودروی دیگر (مانور سبقت). مهندسی مکانیک مدرس. 1390; 11 (1) :29-40

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-3272-fa.html


1- یاسوج، دانشگاه یاسوج، دانشکده فنی و مهندسی
2- تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی خودرو
3- رئیس دانشکه مهندسی خودرو
چکیده:   (5524 مشاهده)
مانور های سبقت و عبور دو خودرو از کنار یکدیگر و همچنین باد مخالف می توانند اثر قابل توجهی بر روی مصرف سوخت و پایداری خودروها در جاده داشته باشند. زمانی که دو خودرو از یکدیگر سبقت می گیرند و از کنار هم عبور می کنند، جریان اطراف بدنه هر کدام متقابلاً بر دیگری تاثیر می گذارد و می تواند سبب ایجاد یک جریان باد ناگهانی شدید گردد. جریان به وجود آمده به صورت یک نیروی اضافی بر هر دو خودرو اعمال می شود. در این تحقیق با تکیه بر نتایج تجربی گذشته، به بررسی و شبیه سازی عددی و درک رفتار آئرودینامیک خودروها در زمان سبقت گرفتن از یکدیگر بر روی یک مدل ساده شده با استفاده از نرم افزار ANSYS CFX پرداخته می شود. مدل سازی دو خودرو طوری طراحی گردیده است تا اثر پارامترهایی نظیر فاصله های طولی و عرضی آنها از یکدیگر و همچنین تغییر در زاویه باد مخالف بر روی نیروها و ضرائب آئرودینامیکی حاصله از مانور سبقت بررسی شوند. نیروهای آئرودینامیکی به صورت توابعی از فواصل یاد شده و زاویه باد مخالف در نظر گرفته شده اند و نیروهای لحظه ای، ضرایب پسا و جانبی مربوط به خودروی ثابت و متحرک بر حسب پارامترهای ذکر شده به صورت منحنی های مشخصه ای توصیف شده اند.
متن کامل [PDF 936 kb]   (5429 دریافت)    

دریافت: 1389/5/3 | پذیرش: 1390/3/12 | انتشار: 1390/3/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.