دوره 20، شماره 6 - ( خرداد 1399 )                   جلد 20 شماره 6 صفحات 1581-1567 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrabi A, Davari A. Outwash Flow Behavior of Tandem Rotors near Ground Effect. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (6) :1567-1581
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-33406-fa.html
مهرابی علی، داوری علیرضا. رفتار جریان برون‌ریز ملخ‌های پشت سرهم در مجاورت اثر زمین. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (6) :1567-1581

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-33406-fa.html


1- گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، davariar@yahoo.com
چکیده:   (3250 مشاهده)
در این مطالعه، یک سامانه آزمایشگاهی چندمنظوره همراه یک بالگرد مدل با ملخ‌های پشت سر هم با هدف انجام تعدادی از آزمایش‌ها برای درک دقیق و به‌دست‌آوردن یک الگوی واقعی از رفتار جریان برون‌ریز دو ملخ پشت سر هم در حضور اثر زمین طراحی و ساخته شده است. آزمایش‌ها در دو فاصله R۵/۱ و R۳ ریک‌های اندازه‌گیری جریان از ملخ(ها) انجام شدند. برخلاف آزمایش‌های انجام‌شده در تونل باد یا محفظه‌های خاص، این آزمایش‌ها در یک محیط باز و با اثرات دیواره‌ای کمتر انجام شدند. با توجه به نتایج حاصل برای یک ملخ تکی در ماخ ۰/۲ نوک پره‌ها، در یک ارتفاع ثابت ملخ(ها)، همزمان با دورشدن جریان برون‌ریز از بدنه، سرعت آن کاهش پیدا نمود و بالعکس؛ ولی برای ملخ‌های پشت سر هم، افزایش فاصله ریک‌ها از مدل تاثیر خاصی بر مقادیر میانگین سرعت نداشتند. مقایسه نتایج این اندازه‌گیری‌ها با الگوهای جریان برون‌ریز بالگرد CH-۴۷D ضمن تایید درستی الگوهای به‌دست‌آمده، نشان دادند که وجود همپوشانی بین ملخ‌ها باعث افزایش مقادیر سرعت و رخداد سرعت بیشینه جریان برون‌ریز در ارتفاع‌های پایین‌تر می‌شود. عدم وجود همپوشانی بین آنها نیز باعث می‌شود تا الگوی جریان برون‌ریز هر کدام از آنها شبیه به الگوی جریان برون‌ریز یک ملخ تکی باشد. افزایش اثر زمین همراه با کاهش ارتفاع ملخ‌ها به ارتفاع R۱ باعث شد تا مدل و رفتار جریان در نواحی جلویی و عقبی بالگرد تغییر نماید و بر خلاف کارکرد آنها در ارتفاع R۲، سرعت جریان برون‌وزش همراه با دورشدن آن از ملخ، افزایش یابد.
متن کامل [PDF 797 kb]   (1123 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آیرودینامیک
دریافت: 1398/3/8 | پذیرش: 1398/10/3 | انتشار: 1399/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.