دوره 15، شماره 3 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 365-376 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderi A, Najafi M. Investigation of groove and bump effects on transition region and aerodynamic of a low speed UAV airfoil and wing. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (3) :365-376
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3536-fa.html
نادری علیرضا، نجفی مهدی. بررسی اثر شیار و برآمدگی بر محل گذر و آیرودینامیک ایرفویل و بال پهپادی سرعت پایین. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (3) :365-376

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3536-fa.html


1- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2- پژوهشگر
چکیده:   (2946 مشاهده)
در جریان‌های با عدد رینولدز متوسط، گاهی تقویت اغتشاشات منجر به ناپایداری جریان شده و در نهایت طی فرآیند گذر رژیم آرام به آشفته، جریان تمایل دارد از سطح جدا و دوباره به آن بچسبد. در این گذر، حباب‌های جدایی جریان آرام تشکیل می‌شوند. درک صحیح فیزیک این پدیده و کنترل آن، بر کیفیت طراحی تجهیزات آیرودینامیکی رینولدز متوسط کمک می‌کند. در این تحقیق به منظور افزایش راندمان آیرودینامیکی و کنترل حباب‌های جدایی روی ایرفویل کلارک و بال با همان مقطع مربوط به یک پهپاد سرعت پایین، از روش ایجاد ناهمگونی به شکل شیار یا برآمدگی استفاده می‌شود. ابتدا مدل آشفتگی انتخاب و تاثیر عدد رینولدز و زاویه حمله بر ابعاد حباب بررسی می‌شود. سپس، محل ناهمگونی را با هندسه ثابت از لبه حمله تا لبه فرار تغییر داده و بهترین محل قرارگیری آن ناهمگونی تعیین می‌شود. همچنین در این مکان، هندسه‌ آن ناهمگونی را تغییر داده و هندسه مناسب برای دست‌یابی به بیشترین مقدار راندمان مشخص می‌گردد. بر اساس نتایج بدست آمده بهترین مدل برای شبیه‌سازی حباب، مدل گذرا K-Kl-ω است. اگر عدد رینولدز جریان افزایش یابد، حباب کوچک و حتی ناپدید می‌شود. یک مکان مناسب برای به دست آوردن راندمان بالاتر، ایجاد ناهمگونی در محل ناحیه گذر می‌باشد. با ایجاد شیار روی ایرفویل راندمان آیرودینامیکی بیشتری نسبت به ایجاد برآمدگی به‌دست می‌آید. برای بال، ایجاد شیار یکنواخت در امتداد دهانه آن راندمان بیشتری نسبت به حالتی که برآمدگی یا حفره‌های مجزا‌ ایجاد شود به دست می‌آید که حدود 16 درصد بیشتر از بال هموار است.
متن کامل [PDF 961 kb]   (2798 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA