دوره 16، شماره 8 - ( 8-1395 )                   جلد 16 شماره 8 صفحات 292-281 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golparvar S B, Mohammadzadeh Kowsari M, Niazmand H. Performance study of adsorption cooling system driven by waste heats of heavy trucks diesel engine. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (8) :281-292
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-365-fa.html
گل پرور سید بهزاد، محمدزاده کوثری میلاد، نیازمند حمید. بررسی و مقایسه عملکرد سیستم تبرید جذب سطحی با بکارگیری حرارت‏ های اتلافی موتور دیزل خودروهای سنگین. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (8) :281-292

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-365-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (4879 مشاهده)
میزان بالای اتلاف حرارت در موتورهای دیزلی که با آب خنک می‏شوند، محققان را بر آن داشته تا با بکارگیری این حرارت‏ های اتلافی به عنوان انرژی ورودی سیستم سرمایشی خودروهای سنگین راندمان موتورها را افزایش دهند. سیستم‏های تبرید جذب سطحی با توجه به مزایایی که دارند گزینه مناسبی برای این مقصود هستند. حرارت‏ های اتلافی موتور به دو بخش عمده اتلاف حرارت در گازهای اگزوز و حرارت هدر رفته آب خنک کن موتور در رادیاتور تقسیم میشود و بکارگیری هر کدام از این دو به عنوان انرژی ورودی سیستم تبرید جذب سطحی تجهیزات و جفت جاذب و جذب‏ شونده خاص خود را می‏طلبد. در این مقاله با استفاده از یک مدلسازی جامع هر دو سیستم تبرید جذب سطحی آب رادیاتوری با جفت کاری سیلیکاژل-آب و اگزوزی با جفت کاری زئولیت-آب شبیه‏ سازی شده است. دو سیستم در یک مبدل بستر جاذب یکسان و در شرایط محیطی مشابه مورد مقایسه قرار گرفته و بر مبنای آن سیستمی که عملکرد مناسب‏ تری دارد تعیین می‏گردد. شبیه‏ سازی‏ ها نشان داد که سیستم تبرید جذب سطحی با انرژی ورودی گازهای اگزوز توانایی بالاتری در تولید سرمایش دارد. همچنین عملکرد هر دو سیستم در شرایط محیطی متغیر نیز مورد بررسی قرار گرفت که بررسی‏ ها نشان داد با افزایش دمای محیط عملکرد هر دو سیستم تبرید جذب سطحی به صورت تقریبا خطی افت پیدا می‏کند که این افت در سیستم تبرید آب رادیاتوری شدیدتر از سیستم اگزوزی است.
متن کامل [PDF 1244 kb]   (5574 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: انتقال حرارت و جرم
دریافت: 1395/4/24 | پذیرش: 1395/5/14 | انتشار: 1395/6/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.