دوره 15، شماره 3 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashenai Ghasemi F, Bagheri G R, Pourkamali A. Experimental analysis of tensile strength of lateral notched aluminum plates reinforced by the Fiber metal laminate (FML) patches. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (3) :1-8
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3852-fa.html
آشنای قاسمی فرامرز، باقری غلامرضا، پورکمالی انارکی علی. تحلیل تجربی استحکام کششی صفحات آلومینیومی با شیار کناری تقویت‌شده توسط وصله ‏های کامپوزیتی‌لایه فلزی (FML). مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (3) :1-8

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3852-fa.html


1- استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده:   (3311 مشاهده)
یکی از عیوب رایج در بخش بدنه و بال هواپیما ایجاد ترک ناشی از قرارگیری هواپیما در معرض بارهای سازه‏ای و آئرودینامیکی می‏باشد. در بسیاری از موارد می‏توان با انجام تعمیر، عمر کاری بخش معیوب را افزایش داد. امروزه یکی از متداول‏ترین انواع تعمیرات در این زمینه، استفاده از وصله‏های کامپوزیتی و چسباندن آنها بر روی عیوب است. این وصله‏ها دارای مزایای مهمی از جمله استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت، وزن کم و خواص خوب خستگی می‏باشند. در این تحقیق از ورق شیاردار از جنس آلومینیوم آلیاژی 2024 T4 به عنوان ماده پایه استفاده شد. وصله کامپوزیتی نیز از نوع کامپوزیتی‌لایه‌فلزی (با لایه‏های الیاف کربن و لایه فلزی فسفر برنز) ساخته و توسط چسب به فلز شیاردار پایه متصل گردید. متغیرهای آزمایش به‏ترتیب لایه‏چینی، ضخامت لایه فلزی و طول وصله کامپوزیتی تعیین گردید. نمونه‏های ساخته شده تحت آزمایش کشش قرار گرفته و نتایج آزمون‏های تجربی با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج این تحقیق نشان دهنده افزایش چشمگیر استحکام کششی قطعات ترمیم‏ شده با این نوع وصله‏ها، در مقایسه با قطعات شیاردار بدون وصله بوده، به نحوی که در بهترین حالت، استحکام کششی قطعات ترمیم شده تا % 4/82 افزایش داشته است.
متن کامل [PDF 607 kb]   (2036 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: خزش، خستگی و شکست
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA