دوره 16، شماره 7 - ( 7-1395 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 199-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadzadeh N, Mirshams M, Naseh H. Conceptual design algorithm with statistical processing approach based on Sensitivity analysis of velocity relative to effective external forces. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (7) :189-199
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-3893-fa.html
احمدزاده نیوشا، میرشمس مهران، ناصح حسن. روند نمای طراحی مفهومی حامل فضایی با رویکرد پردازش آماری برمبنای حساسیت سرعت نسبت به نیروهای مؤثر خارجی. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (7) :189-199

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-3893-fa.html


1- فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
2- دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
3- استادیار پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم تحقیقات و فناوری
چکیده:   (4570 مشاهده)
هدف از ارائه مقاله، اثبات دقت بالای طراحی آماری حامل‌های فضایی با استفاده از شبیه‌سازی مسیر پروازی و آنالیز حساسیت سرعت نسبت به نیروهای موثر خارجی می‌باشد. با توجه به جایگاه طراحی آماری در فاز طراحی مفهومی و مزیت‌های طراحی آماری برای جلوگیری از تلفات زمانی و هزینه‌ای، مشخصات سیستمی حامل فضایی نمونه بر مبنای اطلاعات آماری جامعه مورد مطالعه محاسبه می‌شود. سپس با حل معادلات حرکت حامل فضایی، مشخصات حامل فضایی (پارمترهای طراحی)، به‌گونه‌ای محاسبه می‌گردد که سرعت نهایی حاصل از شبیه‌سازی پروازی، با سرعت قابل حصول در مدار مأموریت، کمتر از 1 درصد اختلاف داشته باشد. حامل‌های فضایی موردمطالعه حامل‌های سوخت مایع دومرحله‌ای با قابلیت حمل بار محموله 2.5- 3.5 تن به مدار نزدیک زمین می‌باشند. که به‌منظور ارزیابی و صحت سنجی روش طراحی آماری از اطلاعات حامل فضایی سیکلون استفاده‌شده است. پروفایل‌های سرعت، ارتفاع و زاویه مسیر حامل طراحی‌شده به روش آماری با حامل فضایی سیکلون مقایسه شده، به‌این‌ترتیب قابلیت انجام مأموریت و دقت طراحی آماری اثبات می‌شود. با مقایسه سرعت ایده‌آل فضایی و سرعت حاصل از شبیه‌سازی پروازی، تغییرات سرعت مؤثر از هر نیرو به دست می‌آید. درنهایت عامل افت سرعت در هر مرحله و درصد حساسیت سرعت مرحله نسبت به آن نیروهای موثر خارجی، هم برای حامل طراحی‌شده به روش آماری و هم برای حامل سیکلون آنالیز شده است.
متن کامل [PDF 517 kb]   (6611 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا-فضا
دریافت: 1395/1/24 | پذیرش: 1395/3/14 | انتشار: 1395/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.