دوره 14، شماره 15 - ( 1393 )                   جلد 14 شماره 15 صفحات 11-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorhoseini S H, Moghiman M. An experimental study on the effect of synchronous combustion of gas- gasoil on luminosity and radiative heat transfer of natural gas flame. Modares Mechanical Engineering. 2015; 14 (15) :11-16
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3979-fa.html
پورحسینی سید هادی، مقیمان محمد. مطالعه آزمایشگاهی اثر هم‌سوزی گاز- گازوئیل بر درخشندگی و انتقال حرارت تابشی شعله گاز طبیعی. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (15) :11-16

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3979-fa.html


1- دکترای مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد
2- استاد عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (3142 مشاهده)
در تحقیق حاضر اثر هم‌سوزی گاز-گازوئیل از طریق تزریق قطرات گازوئیل به درون شعله گاز طبیعی بر درخشندگی و انتقال حرارت تابشی مورد مطالعه قرار گرفته است. تزریق قطرات با استفاده از یک نازل میکرونی تک پاشش با قطر 100 میکرومتر و فشار پاشش 9 بار انجام شده است. برای اندازه‌گیری تابش درخشانی از یک آشکارساز فوتوولتائیک و برای اندازه‌گیری تابش کل شعله (ترکیب تابش‌های حرارتی و درخشانی) از یک ترموپیل استفاده شده است. از تلفیق خاصیت نورتابی ذرات دوده با روش تصویر برداری مادون قرمز، امکان تعیین توزیع کیفی ذرات دوده به عنوان عنصر اصلی تابشی شعله و خصوصیات ظاهری شعله فراهم شده است. نتایج نشان می‌دهد که هم-سوزی گاز-گازوئیل با افزایش غلظت ذرات دوده، درخشندگی و سطح شعله را در مقایسه با حالت بدون تزریق به ترتیب 38 و 2/5 برابر افزایش می‌دهد. همچنین در نسبت -هم‌سوزی گازوئیل به گاز %10 (بر مبنای جرمی)، تغییرات دمای شعله فقط 95 درجه سانتی‌گراد بوده در حالیکه انتقال حرارت تابشی شعله %52 بهبود یافته است. علت اصلی افزایش انتقال حرارت تابشی در هم‌سوزی گاز-گازوئیل افزایش ضریب صدور تابش شعله در ناحیه مادون قرمز طیف امواج الکترومغناطیسی می‌باشد. این در حالی است که تزریق قطرات گازوئیل آلاینده‌های CO و NO را در مقایسه با حالت بدون تزریق 4 و ppm 35 افزایش می‌دهد؛ اما به دلیل پایین بودن دبی جرمی تزریق، این افزایش در محدوده استاندارد آلاینده‌های خروجی قرار دارد.
متن کامل [PDF 457 kb]   (2598 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: احتراق|انتقال حرارت و جرم
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA