دوره 15، شماره 11 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 11 صفحات 203-214 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani M, Maghrebi M J. Improvement of Vertical Axis Wind Turbine Performance Using Different J-shaped Profiles. Modares Mechanical Engineering. 2016; 15 (11) :203-214
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-4101-fa.html
زمانی مهدی، مغربی محمد جواد. بهبود عملکرد توربین بادی عمود محور با استفاده از تغییر مقاطع J شکل. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (11) :203-214

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-4101-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (2312 مشاهده)
در این پژوهش، عملکرد یک توربین بادی محور عمودی پره‏ مستقیم نوع داریوس با استفاده از پره‌های J شکل مورد بررسی قرار می‏ گیرد. پره‌های J شکل به دلیل بهره‌گیری هم‌زمان از نیروهای برآ و پسا در سرعت‌های باد پایین عملکرد بهتری ارائه می‌دهند، از این رو پیش‌بینی می‌شود که استفاده از این پره‌ها گشتاور راه‌اندازی توربین را تا حد قابل قبولی تقویت و توان خروجی را بهبود بخشد. هدف اصلی در این پژوهش، یافتن مقطع J شکل بهینه برای دستیابی به بهترین منحنی عملکرد توربین است. به همین منظور شبیه‏ سازی عددی روی یک توربین بادی محور عمودی با ظرفیت 3 کیلووات با پره‌های مختلف J شکل انجام شده است. این پره‌ها از مقاطع J شکل با حذف ناقص سمت فشار ایرفویل غیرمتقارن Du 06-W-200 ایجاد می‌شوند. جهت شبیه‏ سازی، از نرم‏افزار منبع‏ باز اوپن‌فوم بهره گرفته شده است. مشاهده شد که حالت بهینه برای مقاطع J شکل، با حذف سمت فشار از محل بیشینه ضخامت ایرفویل مرجع ایجاد می‌شود و بیشترین توان خروجی با استفاده از این مقطع بدست می‌آید. نتایج نشان می‌دهند که استفاده از مقطع J شکل مشکل راه‌اندازی خودکار توربین را با تقویت گشتاور راه‌اندازی، به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد. همچنین ارتعاشات و تنش‌های وارده بر مجوعه یاتاقان‌ها و محور دوران روتور با استفاده از مقطع J-شکل کاهش می‌یابد و جریان حول توربین پایدارتر می‌شود.
متن کامل [PDF 2059 kb]   (2330 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA